MediaWatch

Reklamebranchen forventer flere konkurser efter coronakrisen

Coronakrisen har sat prop i omsætningen hos analyse- og reklamebranchen, hvor bl.a. aflysning af store begivenheder frygtes at kunne føre til flere konkurser, lyder det fra branchedirektør.

Foto: PR/Kreativitet & Kommunikation

Reklamebranchen er et af de erhverv under rådgiverbranchen, der har været hårdest ramt under coronakrisen, hvor reklame- og analysebranchen har tabt mere end hver femte omsætningskrone – både i forhold til 2018 og i forhold til 1. kvartal i år. Det skriver Finans på baggrund af en analyse fra Dansk Erhverv.

Det er bl.a. aflysninger af store begivenheder som festivaler og sportsarrangementer, der har haft stor effekt på omsætningens hos bureauerne. Derfor forudser Tine Aurvig-Huggenberger, der er direktør for brancheoforeningen Kreativitet og Kommunikation, at der kommer til at ske flere konkurser inden for reklame og kommunikation.

"39 pct. af virksomhederne har taget imod hjælpepakker. Det er først, når de udløber, at vi kan se den reelle effekt på bl.a. afskedigelser. I forvejen har mange bureauer foretaget kollektiv lønnedgang på 10-15 pct., nogle steder 30 pct.," siger Tine Aurvig-Huggenberger til Finans.

Flere mediebureauer forventer, at forårets coronanedlukning og usikkerhed om økonomi og fremtid i 2020 vil skære den største luns af reklameomsætningen siden finanskrisen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs