MediaWatch

Gyldendal nedjusterer sine forventninger til årets resultat

2022 er begyndt værre end forventet for forlagskæmpen Gyldendal, der nedjusterer sine forventninger til årets resultat med 28 mio. kr.

Morten Hesseldahl er adm. direktør i Gyldendal, | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Forlagsvirksomheden Gyldendal er ikke kommet godt i gang i 2022, og derfor nedjusterer virksomheden sine forventninger til årets resultat.

Det fremgår af en børsmeddelelse.

Hvor Gyldendal tidligere forventede at lande en driftsindtjening inklusiv salgsprovenu (EBIT) på samlet set 75-90 mio. kr., er forventningen nu 47-62 mio. kr.

”Desværre er 2022 begyndt dårligere end forventet. Omsætningen har både i Trade og Uddannelse været lavere end forventet, og især detailsalget har skuffet. Samtidigt påvirkes selskabets økonomi negativt af et udfordrende streamingmarked, stigende papir- og trykpriser og omstruktureringer. Udviklingen er ikke tilfredsstillende, og Gyldendal vil i løbet af 2022 have fokus på tiltag til at styrke lønsomheden,” skriver Gyldendal i meddelelsen.

Hele 47 mio. kr. af den forventede indtjening forventes at komme fra ophørende aktiviteter, mens forlagsvirksomheden forventer at tjene 0-15 mio. kr. på fortsættende aktiviteter.

Mere fra MediaWatch

Øgede krav til søgemaskiner trådt i kraft

Markedsføringsloven er blevet revideret. ”Ændringerne af markedsføringsreglerne vil blandt andet gøre det lettere for forbrugerne at navigere på de digitale markeder,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs