MediaWatch

Tysk mediekoncern bejler til forlag bag Stephen King

Den tyske mediekoncern Bertelsmann er klar til at udvide forlagsaktiviteterne og byde ind på forlaget Simon & Schuster, som ejeren ViacomCBS har varslet et frasalg af, siger direktør.

Foto: Fabrizio Bensch/Reuters/Ritzau Scanpix

Forlaget Penguin Random House, der er ejet af den store tyske mediekoncern Bertelsmann, melder sig på banen i konkurrencen om at købe den amerikanske mediekoncern ViacomCBS' forlagsaktiviteter i Simon & Schuster.

Det skriver Financial Times.

”Vi har været den mest aktive aktør på konsolideringen af ​​bogmarkedet i de sidste 10 år. Vi kombinerede Penguin og Random House meget vellykket for at skabe langt den største bogudgiver i verden," siger Thomas Rabe, adm. direktør for Bertelsmann.

"I betragtning af denne position vil vi selvfølgelig være interesseret i Simon & Schuster."

Forlaget Simon & Schuster er blandt de fem største i USA og har bl.a. udgivet forfattere som Stephen King og Joseph Heller. I regi af sine flere end 30 underforlag, imprints, udgiver forlaget omkring 2000 titler årligt, ifølge en opgørelse fra 2016.

I maj blev forlagshuset varslet til salg af ViacomCBS, der ikke længere ser det passe ind i kernestrategien inden for tv, produktion og streaming, skriver Financial Times.

Penguin Random House er resultatet af en fusion i 2013 mellem Random House, som Bertelsmann ejer, og Penguin Group, som var ejet af den britiske forlagskoncern Pearson plc. Siden fusionen har Pearson solgt sine ejerandele fra til Bertelmann, der i dag har det fulde ejerskab. Forlaget udgiver omkring 15.000 titler årligt på globalt plan via over 200 underforlag.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs