MediaWatch

Gyldendal-topchef: Streamingtjeneste skal sikre, vi ikke bliver kvalt af distributører

Ny streamingtjeneste med Gyldendal som hovedejer ser dagens lys. Den skal både skubbe på digital udvikling i forlaget og bygge værn mod presset fra udenlandske tjenester, der sætter sig på kontakten til læserne. Topchef tror på plads i markedet og vil have flere forlag om bord. Branchens nummer to takker nej til at gå samme vej.

Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix

Gyldendal er ved at tygge sig igennem en omfattende digitaliseringsstrategi. Over de seneste måneder er det mundet ud i en ny digital lydbogsproduktion Gyldendal Stereo og senest gjort online forfatterevents til et permanent format under navnet Gyldendal Stream.

Fredag offentliggjorde forlaget så den hidtil største satsning – lanceringen af streamingtjenesten Chapter i samarbejde med Modtryk og Gads Forlag. Det koster en investering i størrelsesordningen 30-40 mio. kr. for forlagene, som – med en ejerandel på 65 pct. – primært hænger på Gyldendal, der har mærket presset på både top- og bundlinje gennem flere år – og i et marked, hvor der i forvejen er kommet adskillige streamingtjenester til.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs