Forlag vil bryde Karnovs position i markedet

Det gamle danske forlag Schultz er gået sammen med Danske Advokater for at skabe en domsdatabase, der skal kunne udkonkurrere Karnovs solide position i markedet for trykte og digitale domssamlinger.
Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling / Ritzau Scanpix

Efter forlagskoncernen Karnov, der især er kendt for at udgive domssamlinger og lærebøger om jura, i årtier har siddet solidt på markedet, får det nu konkurrence fra forlaget Schultz, der er gået sammen med Danske Advokater - der netop er en stor del af Karnovs kundegruppe - om en konkurrende domsdatabase. Det skriver Finans.

"Schultz vil da klart gerne sætte sig på det hele – men det får vi nok ikke lov til. Men det produkt, vi nu kan tilbyde, er en væsentlig del af vores strategi om at fordoble Schultz’ omsætning i de kommende år," siger Simon Svarrer, adm. direktør for Schultz Forlaget.

Det udspringer bl.a. fra en målsætning om at fordoble sin omsætning frem mod 2020 - der dermed skulle runde 200 mio. kr. I 2018 lød omsætningen på 156 mio. kr.

Karnov Group blev tidligere på året børsnoteret i Sverige, og selskabets danske omsætning tegner sig for knap 300 mio. kr. Koncernens samlede indtjening kommer hovedsageligt fra Karnovs onlineprodukter, der bl.a. indkluderer en database over domme. Ifølge Karnovs adm. direktør, Flemming Breinholt er han åben for konkurrence.

"Vores opgave har hele tiden været at levere kvalitet og service og stille produkter til rådighed for vores kunder, og vores kundetilfredshedsscore viser, at det lykkes. Men vi tager også den tillid meget seriøst og vil være på tæerne og sikre, at vores produkter bliver ved med at være relevante og bedst i markedet, og vi tager en evt. ny konkurrencesituation seriøst," siger han til Finans.

 Digital vækst løftede Karnovs omsætning i andet kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også