MediaWatch

Digital vækst løftede Karnovs omsætning i andet kvartal

Salget af online-produkter trak omsætningsvæksten for Karnov i årets andet kvartal, mens underskuddet voksede.

Foto: PR/Karnov Group

Forlagsvirksomheden Karnov Group, der tidligere på året blev børsnoteret i Sverige, kom ud af andet kvartal med en stigende omsætning takket være øget salg af produkter online. Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab.

Samlet set steg omsætningen godt 4 pct. til 173,4 mio. svenske kr., svarende til cirka 120 mio. kr. Den digitale omsætning, der bl.a. kommer fra Karnovs digitale produkter om bl.a. jura, skat og revision, steg med over 8 pct., mens salget offline, som bl.a. dækker over salg af bøger, faldt med 12 pct.

Online-delen af omsætningen er klart den største og tegnede sig i andet kvartal for 83 pct. af Karnovs toplinje. Med til historien hører, at det fysiske bogsalg på grund af sæsonudsving typisk er lavt i årets andet kvartal.

Karnov Group henter den største del – 57 pct. – af omsætningen i Danmark, mens de resterende 43 pct. hentes i Sverige. Den danske del af forretningen voksede mest organisk, ligesom valutaudsving betød, at det dansk omsætning steg mere end den svenske.

Selskabets justerede driftsresultat landede på 60,1 mio. svenske kr. – en stigning på knap 9 pct.

Til gengæld gik bundlinjen tilbage bl.a. efter udgifter til forårets børsnotering. Kvartalets resultat blev et minus på 44,3 mio. svenske kr. mod et underskud på 17 mio. svenske kr. i samme kvartal sidste år.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs