MediaWatch

Digital vækst løftede Karnovs omsætning i andet kvartal

Salget af online-produkter trak omsætningsvæksten for Karnov i årets andet kvartal, mens underskuddet voksede.

Foto: PR/Karnov Group

Forlagsvirksomheden Karnov Group, der tidligere på året blev børsnoteret i Sverige, kom ud af andet kvartal med en stigende omsætning takket være øget salg af produkter online. Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab.

Samlet set steg omsætningen godt 4 pct. til 173,4 mio. svenske kr., svarende til cirka 120 mio. kr. Den digitale omsætning, der bl.a. kommer fra Karnovs digitale produkter om bl.a. jura, skat og revision, steg med over 8 pct., mens salget offline, som bl.a. dækker over salg af bøger, faldt med 12 pct.

Online-delen af omsætningen er klart den største og tegnede sig i andet kvartal for 83 pct. af Karnovs toplinje. Med til historien hører, at det fysiske bogsalg på grund af sæsonudsving typisk er lavt i årets andet kvartal.

Karnov Group henter den største del – 57 pct. – af omsætningen i Danmark, mens de resterende 43 pct. hentes i Sverige. Den danske del af forretningen voksede mest organisk, ligesom valutaudsving betød, at det dansk omsætning steg mere end den svenske.

Selskabets justerede driftsresultat landede på 60,1 mio. svenske kr. – en stigning på knap 9 pct.

Til gengæld gik bundlinjen tilbage bl.a. efter udgifter til forårets børsnotering. Kvartalets resultat blev et minus på 44,3 mio. svenske kr. mod et underskud på 17 mio. svenske kr. i samme kvartal sidste år.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere