Rapport: Digitalt gennembrud i svensk bogsalg

Ny rapport viser gennembrud for digitaliseringen på det svenske bogmarked, mens digital abonnementstjeneste øger resultatet med 152 pct. for 2018.
Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/arkiv
Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/arkiv

Mens antallet af fysiske bøger daler, køber flere og flere svenskere bøger gennem digitale abonnementer. Det skriver Kulturmonitor på baggrund af en ny rapport udarbejdet af Svenska Bokhandlareföreningen og Svenska Förläggareföreningen.

Statistikken dækker over to-tredjedele af den litteratur, der sælges gennem svenske boghandlere og giver et omrids af salgstendenserne på tværs af ikke bare salgskanaler og platforme, men også formater og genrer.

Og her er den klare tendens, at forbrugerne smider bogreolen ud til fordel for et digitalt abonnement.

"Kanalen 'digitale abonnementstjenester' skiller sig ud fra de andre kanaler og viser en øget omsætning på 36,9 pct. Salget af e-bøger i denne kanal steg med 32,4 pct., og salget af digitale lydbøger steg med 37,2 pct.," står der bl.a. i rapporten, der tager udgangspunkt i nøgletal for første halvår af 2018.

Det er især gået godt for den svenske abonnementstjeneste Nextory, der er en pendant til danske Mofibo. Nextorys totale indtjening for 2018 voksede med 152 pct. sammenlignet med året før.

”Digitaliseringen har nu for alvor nået bogbranchen, og det er en lys tid, vi går i møde,” fortæller Shadi Bitar, grundlægger af Nextory, til Kulturmonitor.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også