MediaWatch

Fælles modtræk mod Amazon kan give forlagsbranchen større digitale muskler

Med et fælles modtræk mod Amazons salgsplatform vil danske forlag bl.a. kunne forbedre den forretning, der afhænger mere og mere af adgangen til kundedata, siger Gyldendals direktør. Et fælles tiltag vil ikke nødvendigvis støde panden mod lovmuren ifølge Konkurrencestyrelsen.

Ritzau Scanpix/Martin Lehmann
Morten Hesseldahl, adm. direktør, Gyldendal. Foto: Ritzau Scanpix/Martin Lehmann

Gyldendals adm. direktør, Morten Hesseldahl, lufter i dagens Berlingske tanker om et fælles modtræk til Amazons ventede indtog på bogmarkedet. Som han tidligere har påpeget over for MediaWatch, ser han Amazons kommende entre i Skandinavien som en faktor, der fundamentalt kan ændre markedet.

I den situation kan et samarbejde på tværs af forlagene f.eks. om en digital salgsplatform være et tiltrængt tiltag, mener han. Det vil bl.a. kunne styrke forlagene på det digitale råstof, der har gjort techgiganter som Amazon, Google og Netflix til successer – brugerdata og forståelsen for at udnytte dem.

Hvilken forskel ville et samarbejde mellem forlagene kunne gøre over for de markedskræfter, der har gjort Amazon til en succes?

"Dels ville der være nogle (salgs-, red.) vinduer, man kunne være sikker på ikke blev styret udelukkende af markedskræfter, men der vil også være en tilgang til markedsdata, som vi gerne vil have. Amazon vil jo ikke dele den viden, de har om forbrugeradfærd, med os andre, og vi vil jo gerne træffe flere og flere evidensbaserede beslutninger," siger Morten Hesseldahl.

"De data, som vi kan samle ind om slutbrugere på f.eks. bogklubområdet og uddannelsesområdet, er enormt vigtige for os i dag, og det er noget af det, vi skal blive bedre til. Selvom man ikke kan sammenligne alting med alting, kan man jo se på, hvordan Netflix har optimeret sin forretning ved at lære en hel masse om kunderne og deres adfærd i kraft af digitaliseringen."

Sondering hos myndighederne

Med tankerne om et fælles initiativ i branchen bevæger forlagschefen sig ud i følsomt farvand med risiko for at slå sig på konkurrencemyndighederne og reglerne mod at koordinere og aftale forretningsvilkår, der kan svække konkurrencen.

Af samme grund er tankerne om samarbejde indtil videre kun tanker, men presserende nok til, at Gyldendals direktør har stukket en finger i jorden hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i lyset af Amazons kurs mod Skandinavien.

"Det var min fornemmelse fra mødet, at man ser en ny situation, også for dem (Konkurrencestyrelsen, red.), og at man gerne vil følge det, så man, hvis man f.eks. skulle gå sammen i branchen, løbende holdes orienteret for at kunne drage nogle erfaringerne," siger Morten Hesseldahl, der pointerer, at den nye markedssituation ændrer vilkårene bredt og ikke kun for forlagene.

Hos Lindhardt og Ringhof er topchef Lars Boesgaard åben for en diskussion af mulighederne for et fælles tiltag.

"Jeg tænker, at konkurrencemyndighederne er en central faktor i det. Men jeg vil da lytte til, hvad der kommer af forslag, og så må vi se på det," siger Lars Boesgaard, der er enig i, at der venter en ny og fundamentalt anderledes konkurrencesituation med Amazon.

"Det gør der for alle, der handler detail, eller forlag. Det er kendt og ikke en stor observation."

Styrelse: Vi følger markedet

Hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bekræfter kontorchef Søren Bo Rasmussen, at man er opmærksom på, at der lurer en ny markedssituation, som der af gode grunde er fokus på fra forlagenes side.

"Amazon er på vej, og i lyset af den fusion, der er på vej, hvor JP/Politikens Hus er ved at købe Saxo.com, er der en konsolidering i gang i forvejen. Vi følger nøje med i markedet og er altid parat med vejledning i forhold til, hvad man konkret skal være opmærksomme på, og det har vi også gjort," siger han.

Kontorchefen uddyber, at døren ikke på forhånd er lukket for, at en branche f.eks. kan gå sammen om en salgsplatform.

"Hvis virksomhederne fortsat står lige så frit og kan konkurrere på samme vis indbyrdes, som de kunne før platformen, så er det ikke nødvendigvis et problem," siger Søren Bo Rasmussen.

"Det vil kræve en nøje vurdering herfra, men branchen er selvfølgelig velkommen til at gå i dialog allerede nu."

Morten Hesseldahl har ikke kommentarer til, hvorvidt Gyldendal har talt med andre forlag om et samarbejde på nuværende tidspunkt.

"Vi er i gang med at undersøge det, og nærmere kan jeg ikke komme det. Vores udgangspunkt er, at det (Amazons lancering, red.) kan udvikle sig i en kedelig retning for diversiteten, og derfor er vi også forpligtet på at se på, om det er en tilfredsstillende markedssituation, eller om man på en eller anden måde kunne fremme den diversitet, som, jeg synes, har tjent bogbranchen godt igennem årene."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere