Hesseldahl: Netflix er en større konkurrent end andre forlag
![Morten Hesseldahl, adm. direktør, Gyldendal. | Foto: Robin Skjoldborg/Gyldendal](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10865761.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Morten%2520Hesseldahl%2520nyt3.jpg)
Andre forlag på markedet er ikke den egentlige trussel – det er til gengæld andre tilbud såsom Netflix. Det siger Morten Hesseldahl, Gyldendals adm. direktør, til Politiken.
Meldingen kommer i forbindelse med, at forlaget har meddelt, hvordan organisationen skal se ud fremover. Den vil være opdelt i to søjler, en redaktionel og en kommerciel.
"De andre forlag er ikke en trussel. De er vores venner, fordi de er med til at opdyrke en læsende offentlighed. Truslen er, hvad folk vælger at bruge deres tid på. Alle andre tilbud taler i en stor megafon og får stor opmærksomhed, som eksempelvis Netflix," siger Morten Hesseldahl til Politiken.
Reorganiseringen af Gyldendal har været ventet i nogen tid og blev altså meldt ud i går, torsdag. Den indebærer bl.a. nyansættelse af Karen Bender, der får titel af kommerciel direktør og dermed stiller sig i spidsen for Gyldendals kommercielle søjle.
I den redaktionelle del af forretningen bliver der seks forskellige redaktioner med hver sin leder.
Gyldendal-skibet skal drejes "behersket, men konsekvent"
Gyldendals nye kommercielle direktør vil tale om kunder før digitalisering
Gyldendal deler forlaget i to søjler og udnævner nye topfolk
Relaterede artikler
Gyldendal-skibet skal drejes "behersket, men konsekvent"
For abonnenter