Hesseldahl: Netflix er en større konkurrent end andre forlag

De øvrige forlag på markedet er ikke en trussel, men venner, siger Gyldendals adm. direktør, Morten Hesseldahl, der ser mod eksempelvis Netflix for at udpege konkurrenter.
Morten Hesseldahl, adm. direktør, Gyldendal. | Foto: Robin Skjoldborg/Gyldendal
Morten Hesseldahl, adm. direktør, Gyldendal. | Foto: Robin Skjoldborg/Gyldendal

Andre forlag på markedet er ikke den egentlige trussel – det er til gengæld andre tilbud såsom Netflix. Det siger Morten Hesseldahl, Gyldendals adm. direktør, til Politiken.

Meldingen kommer i forbindelse med, at forlaget har meddelt, hvordan organisationen skal se ud fremover. Den vil være opdelt i to søjler, en redaktionel og en kommerciel.

"De andre forlag er ikke en trussel. De er vores venner, fordi de er med til at opdyrke en læsende offentlighed. Truslen er, hvad folk vælger at bruge deres tid på. Alle andre tilbud taler i en stor megafon og får stor opmærksomhed, som eksempelvis Netflix," siger Morten Hesseldahl til Politiken.

Reorganiseringen af Gyldendal har været ventet i nogen tid og blev altså meldt ud i går, torsdag. Den indebærer bl.a. nyansættelse af Karen Bender, der får titel af kommerciel direktør og dermed stiller sig i spidsen for Gyldendals kommercielle søjle.

I den redaktionelle del af forretningen bliver der seks forskellige redaktioner med hver sin leder.

Gyldendal-skibet skal drejes "behersket, men konsekvent"

Gyldendals nye kommercielle direktør vil tale om kunder før digitalisering

Gyldendal deler forlaget i to søjler og udnævner nye topfolk  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også