Her er udfordringerne for Gyldendals nye topchef

Landets største forlag får ny direktør. Med stillingen følger udfordringer med at forny forlaget uden at glemme gamle dyder, få data i hus og at huske at mele mere end sin egen kage, lyder det fra en række aktører i bogmarkedet.
Foto: PR foto / Gyldendal
Foto: PR foto / Gyldendal

Der er vagtskifte i forlagsbranchens granddanois, når adm. direktør Stig Andersen til foråret takker af og giver stafetten videre til Morten Hesseldahl. Med nøglerne til chefkontoret følger ansvaret for en omsætning på den gode side af 800 mio. kr. og 420 medarbejdere i en butik, der både er forlagsforretning og kulturarv med forfatterskaber som Karen Blixen, Johannes V. Jensen, Tove Ditlevsen og Tom Kristensen i bagkataloget.

Gyldendal er på den ene side en kæmpe i den nationale forlagsfamilie, men gnalling i det globale, hvor Amazon og Storytel er blandt de nye spillere. Valget af den nye kaptajn er af de oplagte – sikkert, men ikke for sikkert, lyder det samstemmende fra en række aktører i mediebranchen og bogmarkedet, som MediaWatch har talt med.

”Jeg tror, at det er et på mange måde rigtigt fint valg, Gyldendal har truffet. Jeg er glad for, at det er en person, som har kendskab til bogbranchen fra tidligere. Og så ser jeg frem til, at Forfatterforeningen og Gyldendal kan fortsætte den ret tætte dialog, vi har haft i mange år, om de nye udfordringer på bogmarkedet,” siger Morten Visby, der er formand for Forfatterforeningen.

Den "robuste" topleder

Adm. direktør og chefredaktør for Mandag Morgen, Lisbeth Knudsen, har som bestyrelsesformand for Det Kgl. Teater arbejdet sammen med Morten Hesseldahl i hans tid som teaterchef. Hun kalder valget af Morten Hesseldahl for ”fremragende” til at lede Gyldendal, efter han gennem årene er blevet formet af andre supertankere som DR og Det Kgl. Teater.

”Han er en stærk leder i forandringsprocesser og har i de fire år, han har været teaterchef for Det Kgl. Teater, styret igennem en meget vanskelig proces. Dels med at få styr på økonomien og tilpasse driften til de økonomiske rammer, der blev givet fra politisk side, dels med at gennemføre en fornyelse på de interne linjer af kulturen og i måden at tænke teateret på og tænke det ind i en moderne digital tid,” siger Lisbeth Knudsen.

”Han kommer til Gyldendal med en række af de kompetencer, der skal til i forlagsbranchen nu, som er udfordret lige som mediebranchen. Der er brug for det, man med et meget populært ord i lederkredse kalder en ”robust topleder”. Man skal kunne holde til rigtig meget. Ligesom det Kgl. Teater er et nationalt klenodie, er der også meget omkring Gyldendal og den position, Gyldendal har i forlagsbranchen, som er omgærdet af meget traditionel tænkning og kalder på fornyelse,” siger hun.

Jørgen Balle Olesen, der er ejer og direktør for internetboghandlen Saxo, ser Morten Hesseldahl som en profil med velvoksne rødder i den traditionelle kulturbranche, men uden blomstrende nyskabelser.

”Gyldendal er en blanding af noget hæderkronet, ærværdigt og konservativt og noget nyt og fremadrettet, som man skal balancere i. Som jeg umiddelbart vurderer det, er Morten Hesseldahl nok mere eksponent for det gamle Gyldendal end det fremadrettede Gyldendal. Det er primært rollen som indholdsskaber og publicist, der fylder, og spørgsmålet er, om det er nok,” siger Jørgen Balle Olesen.

Digital hovedopgave

Forretningsmæssigt er digital omstilling og forretningsudvikling hovedoverskriften på den opgave, Morten Hesseldahl skal lægge arm med som ny Gyldendal-chef. Det handler om at finde nøglen til vækst på toplinjen gennem andet og mere end opkøb og holde hånden under bundlinjen gennem andet og mere end rationaliseringer.

”Digitaliseringen er hovedopgaven,” siger Bjarke Larsen, der er direktør for forlaget Pressto og tidligere redaktør for branchemediet Bogmarkedet.

Han mener, at forlaget er godt i vej – også selvom det ikke er Gyldendal, men Lindhardt og Ringhof, der er gået mest eksplicit efter en digital førerposition.

"Selvom Lindhardt og Ringhof har tegnet et billede af, at de har rykket hurtigere end andre med digitalisering af bagkatalog og digital udgivelse, så gør Gyldendal det nu ikke så ringe. De er i gang med at digitalisere deres bagkatalog, og de har om nogen det store gyldne bagkatalog at digitalisere. For mig at se er det mest afgørende, hvordan man bruger de digitale muligheder ved nye udgivelser og forholder sig til streamingtjenester og markedet for lydbøger og podcast. Der skal forlaget finde sine ben,” siger Bjarke Larsen.

Selvom Gyldendal har 30 pct. af sin omsætning i digitalt, som især er drevet af undervisningsområdet, er det ikke en udvikling, der nødvendigvis fortsætter i samme takt, mener Bjarke Larsen.

”Uddannelsesområdet har været begunstiget af, at staten har afsat en halv mia. kr. til at kommunerne kunne indkøbe digitale undervisningsmateriale, men den pulje er slut nu, og det bliver spændende at se, hvad det kommer til at betyde for markedet.”

Data data data

Jørgen Balle Olesen peger på, at Gyldendal med frasalget af bl.a. den selvstændige netboghandel g.dk  i 2013 i dag har færre kanaler direkte ud til forbrugeren. Han ser det som nødvendigt at få mere direkte kontakt med læserne online for at få adgang til det råstof, der fylder mere og mere i erhvervslivet, data som grundlaget for at kende og nå kundegrundlaget.

”Gyldendal er godt positioneret i rollen med at skabe godt indhold. Udfordringen består i at sikre afsætningskanaler, når verden ændrer sig så hurtigt, som den gør, og hvor man f.eks. ser aktører som Storytel, der egentlig er distributør, gå ind i forlagsbranchen og skabe egen indholdsproduktion,” siger Jørgen Balle Olesen.

”Når de kun producerer indholdet, har de ikke den føling med slutkunderne, som for mange virksomheder er essentielt i dag. Den fremtid, vi går i møde, vil i stigende grad være baseret på data, så der ligger en klar udfordring i enten i at skabe partnerskaber eller finde ud af, hvordan man vil takle den udfordring. Jeg tror ikke, det kunstneriske kan stå helt alene," siger Jørgen Balle Olesen.

Den kunstneriske fane

Set fra forfatterforeningens stol kommer det dog også til at kræve rygrad i sig selv at holde den kunstneriske og publicistiske fane højt, siger formand Morten Visby.

”Jeg tror, at én af de store udfordringer for den nye direktør bliver det dilemma, som Gyldendal på mange måder står i, hvor de skal føre det store, klassiske, litterære bogforlag over i et bogmarked, som i stadig højere grad er integreret i underholdnings- og mediebranchen med alt, hvad dertil hører af nye forretningsmodeller og -vilkår. Den proces skal Morten Hesseldahl stå i spidsen for, og det tror jeg, han vil være rigtigt god til," siger Morten Visby.

”Dilemmaet er, at Gyldendal skal igennem den her proces og holde fast i sine værdier. Og hvis ikke Gyldendal skal være et forlag som alle mulige andre, er de nødt til at holde fast i en særposition, og den særposition vil altid være baseret på de litterære værdier, som Gyldendal repræsenterer. Så dem skal der værnes om. Det er den balancegang, som Morten Hesseldahl skal prøve at mestre," siger Morten Visby.

Fokus på rettigheder

Selvom det litterære ansvar ligger hos litterær direktør Johannes Riis, stiller det ikke den adm. direktør uden for indflydelse. Det blev lettere bagvendt bekræftet på bedste dramatiske vis, da forfatteren Carsten Jensen kort efter offentliggørelsen meldte sin afgang fra forlaget onsdag i protest mod direktørvalget.

Bjarke Larsen mener, at chefskiftet på den øverste post i huset kan betyde en justering af Gyldendals skønlitterære profil.

”Jeg tror, at Hesseldahl mener, at de skal lægge en mere offensiv linje på det skønlitterære. Gyldendal missede i grove træk krimibølgen, og der har man nok brug for at være mere markedsrettet og lidt frækkere. Gyldendal har ikke svært ved at tiltrække forfattere, men der er blevet større konkurrence om de gode forfatterskaber,” siger Bjarke Larsen.

Formand for Forfatterforeningen Morten Visby peger også på, at selvom Morten Hesseldahls direktørrolle ligger i det forretningsorienterede, så er linjen, der lægges kommercielt og rettighedsmæssigt, essentiel i forhold til forfatterråstoffet.

”Gyldendal har en særposition, fordi det er et attraktivt sted at være for forfattere. Og hvis Gyldendal fortsat vil være det, så må de arbejde med forfatterpleje og fortsat være et forlag, som tager kontrakter og rettigheder meget, meget alvorligt. Det er det, der betyder noget for forfatterne. Når man integrerer bogmarkedet i underholdnings- og mediebranchen i øvrigt, så sker det nogle gange på bekostning af respekten for de ting, som er vigtige for forfatterne såsom kontrakter og rettigheder. Jeg håber ikke, at Gyldendal går den vej,” siger Morten Visby.

Stemme i kulturdebatten

Kigger man på Gyldendal som institution i branche og kulturverden, så kommer indskiftningen af Morten Hesseldahl til at kunne ses, mener flere.

Bjarke Larsen fremhæver, at Morten Hesseldahl i sin tid som forlagschef på Bonnier Forlagene, i dag Lindhardt og Ringhof, var fortaler for frie bogpriser på et tidspunkt, hvor andre var imod, og han har en portion enfant terrible, som Bjarke Larsen mener, vil gøre Gyldendal godt.

"Han var bannerfører for liberaliseringen af bogmarkedet med frie bogpriser, som resten af branchen var meget imod, fordi man frygtede, at det ville ødelægge den smalle litteratur. Han lagde sig ud med resten af branchen, og det er han ikke bange for. Han var for nogle år siden også ude at kritisere branchen for at være for lidt omstillingsparat og klandre den for at bo på dyre adresser i København og give sine direktører for høje lønninger. Han var klassens frække dreng. Derfor tror jeg også, der kommer til at ske meget på Gyldendal, og han kan få rusket op i mange ting," siger Bjarke Larsen.

Han peger samtidig på, at titlen som Gyldendal-direktør giver adgang til en talerstol, der vejer tungt i kulturdebatten og nemt får ørenlyd, men som også skal forvaltes med omtanke.

”Jeg tror, Morten Hesseldahl vil blande sig mere i den kulturpolitiske debat, og der vil han tale med betydelig vægt som Gyldendals adm. direktør. Det er også en balancegang, fordi Gyldendal er den store og er nødt til at tage hensyn til, at der er andre i markedet. Man kan ikke på samme måde som andre og mindre forlag bare mele sin egen kage. Det bliver spændende at se, om han vil fortsætte som klassens frække dreng eller vælge en lidt mere diplomatisk vej.”

Jørgen Balle Olesen ser en mulighed for, at Morten Hesseldahl som frontfigur for Gyldendal kan gøre en væsentlig forskel i forhold til at løfte en dagsorden om at få danskerne til at læse mere.

"Alle ved, at det er super sundt og berigende at læse som modvægt til zapperkulturen. Men det kræver fælles kræfter at løfte en dagsorden om at gøre læsning til en mere daglig aktivitet, a la den bevægelse man har set på motionsområdet. Den agenda vil vi gerne medvirke til.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også