Norske aviser og magasiner bestiller nye læsertal

Kantar og Comscore har vundet udbud og skal levere nye samlede læsertal på tværs af platforme i Norge.

Det bliver Kantar TNS og Comscore, som fra 1. januar 2018 skal levere nye læsertal til de norske avis- og magasinudgivere. Det skriver Kampanje.

Det er første gang, at de norske avis- og magasinhuse er gået sammen om at udbyde læsertallene. De nye tal, som de to selskaber skal levere, vil omfatte læsning af alle avisernes og magasinernes printprodukter og digitale udgivelser og erstatter tre tidligere målinger.

Samarbejdet mellem Kantar TNS og Comscore er fordelt sådan, at Kantar TNS står for at måle printudgaverne, mens Comscore skal måle alle mediehusenes digitale udgivelser og stå for en månedlig rapportering af gennemsnitlige dagstal. Comscore vil bl.a. levere læsertal på hjemmesider såsom Facebook og Google, som ikke er omfattet af nuværende målinger.

De norske mediers interesseorganisation, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som har stået for udbuddet, modtog ifølge Kampanje i alt seks bud på kontrakten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også