Nordiske nyhedsbureauer får penge af Google-fond

Med penge fra Googles nyhedsfond skal et svensk og norsk nyhedsbureau udvikle nye løsninger til sportsresultater.

To nordiske nyhedsbureauer, svenske TT Nyhetsbyrån og norske NTB, får sammen med en række andre europæiske nyhedsbureauer del i midlerne fra Googles nyhedsfond til at udvikle nye tekniske løsninger til sportsresultater. Det skriver Journalisten.se.

Pengene fra Google-fonden skal bruges til at udvikle nye måder at producere og distribuere resultaterne på. Tanken er, at det svenske og norske nyhedsbureau samarbejder og deler sportsresultater med de øvrige europæiske bureauer for at kunne udvikle sine respektive resultattjenester.

"Vi kommer til at kunne levere sportsdata på en meget mere effektive måde, selvfølgelig takket være den finansielle støtte, men også i og med at vi samarbejder med de øvrige nyhedsbureauer," udtaler Jonas Eriksson, adm. direktør og chefredaktør i TT Nyhetsbyrån, i en pressemeddelelse.

I Danmark har Zetland og Kristeligt Dagblad også fået del i midlerne, der uddeles af Googles Digital News Initiative (DNI). Samlet set uddeler DNI 24 mio. euro til 124 projekter i 25 lande.

En oversigt over fordelingen af de nye projekter kan ses her:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også