FT: Nultolerance overfor adblockere giver bedste resultat

En test blandt Financial Times’ læsere viser, at flest accepterer annoncer, når de mister adgang til at læse indhold.

Erhvervsavisen Financial Times gennemførte for nylig et 30-dage langt eksperiment blandt 15.000 af sine onlinebrugere. Det viser, at flest brugere er villige til at ”whiteliste” og acceptere brugen af annoncer på hjemmesiden, når de står over for udsigten til ellers at miste muligheden for at læse indholdet. Det skriver Press Gazette.

Brugerne blev inddelt i tre grupper på 5000 hver. Den første gruppe blev bedt om at godkende – også kendt som at whiteliste – annoncevisninger på ft.com i deres adblocker. Uanset om de valgte at følge forespørgslen eller ej, medførte det ingen begrænsning i deres adgang til indholdet på hjemmesiden. Det valgte 40 pct. at gøre.

Den anden gruppe blev mødt af samme forespørgsel. Hvis de valgte ikke at følge den, blev enkelte ord fjernet fra artiklerne, når de tilgik indhold på ft.com. 47 pct. af brugerne valgte herefter at acceptere annoncevisningerne.

Den sidste gruppe, der blev bedt om at whiteliste hjemmesiden, mistede til gengæld adgangen til at læse indholdet, medmindre de godkendte annoncevisninger. Det fik 69 pct. af brugerne til at slukke for deres adblocker.

"Resultaterne viser, at FT-læsere accepterer annoncer som en del af læser/udgiver værdiudvekslingen, og de har tillid til, at vi skaber den bedst mulige reklameoplevelse med vores partnere," siger global annoncesalg- og strategidirektør for Financial Times, Domnic Good, til Press Gazette.

Fransk avis skruer bissen på over for adblock-brugere 

Flere franske medier går med i adblocker-kampen 

Britiske medier beder om hjælp mod techgiganter 

Netværk klar til at stoppe piraters annonceindtjening 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også