Expressen står over for besparelser

Bonniers svenske tabloidavis ændrer produktionssetup og skærer i personalebudgettet for at spare penge.
Foto: Christian Klindt Sølbeck/Polfoto/Arkiv
Foto: Christian Klindt Sølbeck/Polfoto/Arkiv

Oplagsfald, dyre investeringer i web-tv og svigtende annonceindtægter presser omsætningen hos den svenske tabloidavis Expressen, skriver Resumé.

Ifølge Resumé har avisen, der er en del af Bonniers dagblade, tabt op mod 100 mio. svenske kr. i år og er tvunget til at spare for at undgå røde tal på bundlinjen. Det betyder bl.a. at tabloidavisen stopper som aftenavis i den forstand, at sene avistryk droppes, og at der skæres i antallet af medarbejdere, der er hyret ind fra Bonniers freelance- og vikarbureau Marienberg Media.

Om der også er udsigt til afskedigelser står ikke klart, siger Anders Eriksson, der tidligere i år tog over som chef for Bonniers News-division efter at have været chef for business to business-divisionen.

"Vi er midt i budgetlægningen og er ikke klar med en færdig plan. Men vi overfører ressourcer fra print til digtialt og foretager store investeringer i mobil. Lige nu optimerer vi ikke for at få en hurtig gevinst," siger Anders Eriksson til Resumé.

Han afviser samtidig, at avisen har kurs mod underskud.

"Jeg er overbevist om, at vi vil levere sorte tal (på bundlinjen, red.). Expressen har givet overskud siden 2003, og det skal den fortsat gøre," siger Anders Eriksson.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også