Prognose: Tocifret vækst i avisers digitale salg

Frem mod 2020 vil avisernes digitale omsætning vokse med over 20 pct. Men udviklingen er ikke nok til at holde hånden under den samlede vækst, spår PwC i ny prognose.
Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv
Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

Omsætningen i de danske avisers digitale udgivelser vil vokse med i gennemsnit 28 pct. om året frem mod 2020. Det forudser revisions- og analysehuset PwC i sin undersøgelse "Global entertainment and media outlook 2016-2020", skriver Berlingske.

Den høje digitale vækst er dog ikke nok til at rette op på avisernes samlede økonomi. Ifølge PwC's undersøgelse forventes avisernes omsætning at falde med i gennemsnit 3,5 pct. om året frem mod 2020. Tallet dækker over annoncering samt udgivelser af aviser, begge dele på print og digitalt.

"Vi ser nye aktører i branchen, som er født digitale, og det er naturligvis positivt, at aviserne oplever digital vækst. Udviklingen er dog ikke tilstrækkelig til at holde hånden under den samlede vækst. Der er ingen tvivl om, at de traditionelle mediehuse er udfordret, og derfor vil også fortsat se nyt indhold og nye alliancer i branchen med fokus på digital vækst og rentabilitet," siger Leif Ilbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC, til Berlingske.

I 2020 forventer PwC, at avisernes digitale annoncesalg lander på 530 mio. kr. ud af det samlet salg på 2,4 mia. kr. I 2015 lå det digitale annoncesalg på 450 mio .kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også