Forsker: Shitstorme er en godbid for nyhedsmedier

Medierne risikerer at svigte forpligtelsen til at levere en nuanceret dækning, når de dækker en konflikt, der udvikler sig til en shitstorm, mener forsker.
Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto
Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto

Selvom de sociale medier gør deres, spiller nyhedsmedierne en central rolle, når en konflikt eller kritik udvikler sig til en shitstorm, skriver Finans.

"Shitstorme er en lækkerbisken for ethvert nyhedsmedie. Her finder man en konflikt, hvor folk hidser sig op og oplever en form for indignation. Den har noget forkasteligt og forargeligt over sig, som man kan brokke eller brække sig over," siger medieforsker Lars Holmgaard Christensen fra CBS og Aalborg Universitet, der har en ph.d. i digitale mediers sociologi og tidligere har været forskningschef i sociale medier ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Ifølge forskeren er faren, at medierne lader sig rive med og pisker shitstormen flere sekundmeter op "med en ekstrem og forsimplet vinkel, der skal understøtte tilslutning og ikke refleksion" siger han.

Formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, afviser, at fremkomsten af fænomenet "shitstorm" er udtryk for, at journalistikken er blevet mere overfladisk. Han mener, det gælder om at se kritisk på det reelle i historien og opveje, hvorvidt der er tale om en reel konflikt eller tomme tønder, der buldrer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også