MediaWatch

Berlingske Media kom ud med underskud i 2015

Sidste års store omlægninger i mediehuset var med til at trække årsresultatet i Berlingske Media A/S i minus.

Foto: Per Folkver/Polfoto/Arkiv
Berlingske Medias driftsresultat og bundlinje dykkede i 2015. Driftresultatet faldt 66 mio. kr. til 98 mio. kr., mens årsresultatet blev et underskud på 38 mio. kr. mod et overskud på 72,9 mio. kr. i 2014 for Berlingske Media A/S. Omsætningen svandt med knap 60 mio. kr. i forhold til 2014 og ramte 1,633 mia. kr.

Det viser hovedtal for året, som koncernen netop har udsendt.

"Driftsresultatet (EBITDA) for Berlingske Media var på 98 mio. kroner, mens nettoresultatet i moderselskabet Berlingske Media A/S blev -38 mio. kroner primært på grund af ekstraordinære udgifter i forbindelse med restruktureringerne," skriver Berlingske Media i pressemeddelelsen.

2015 var præget af ejerskifte, strategiskifte og store omlægninger af mediehuset, der fik ny ejer i den belgiske mediekoncern De Persgroep. Samtidig frasolgte Berlingske Media sine jyske lokalmedier i Midtjyske Medier, der fra 2016 er overtaget af Jysk Fynske Medier, to trykkerier samt Netdoktor.dk.

Et omstillingsår

I efteråret blev en ny strategi rullet ud, der satte fokus på kerneforretningen; titlerne Berlingske, BT og Weekendavisen. Samtidig blev koncernledelseslaget skåret væk, nyhedsbureauet BNB lukket på linje med mindre aktiviteter som Berlingske Nyhedsmagasin og viralmediet Bite. En række medarbejdere forlod virksomheden på den konto.

Adm. direktør Mette Maix, der tiltrådte i februar, ser 2015 som et omstillingsår:

“Vi står i dag med en stærkere virksomhed, som er fokuseret på vores tre stærke nationale titler. Indtægterne fra de strategiske frasalg, der var nødvendige for at fokusere virksomheden, har også betydet, at vi nu er blevet gældfri. Kombineret med en lavere omkostningsbase betyder det, at vi nu er godt rustet til udviklingsarbejdet i de kommende år, og jeg forventer da også et fornuftigt resultat, når vi gør 2016 op,” siger Berlingske Medias adm. direktør Mette Maix i pressemeddelelsen.

Det fulde regnskab for Berlingske Media A/S er endnu ikke offentliggjort.

Berlingske Media skiftede ejer fra britiske Mecom til belgiske De Pergroep i februar 2015. I de første ti måneder under belgisk ejerskab bidrog Berlingske Media med en omsætning til på 129,1 mio. euro, svarende til 960 mio. kr., som MediaWatch tidligere har skrevet.

Til forskel fra de aktuelle tal, Berlingske Media i dag har offentliggjort, fraregnede De Persgroep i den opgørelse omsætningen i Berlingske Medias frasolgte aktiviteter, inklusiv Midtjyske Medier, oplyser Berlingske Media. Midtjyske Medier blev solgt i sommeren 2015 til Jysk Fynske Medier, men først overdraget ved årsskiftet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs