Norden indtager nøglerolle i New York Times' vækstplan

De nordiske lande er blandt 10 nøglemarkeder i New York Times' internationale vækstplan. Målet er at øge læserskaren uden for USA.

Den hæderkronede amerikanske avis New York Times vil over de næste tre år investere mere end 50 mio. dollars (328 mio. kr.) i at øge læserskaren på nettet markant uden for USA's grænser.

New York Times har i dag lidt over en million digitale abonnenter, men kun 13 pct. af dem er ikke fra USA.

"Alle dele af virksomheden (...) bliver nødt til at at være kreative om at tiltrække og fastholde et større ikke-amerikansk publikum og vokse omsætningen uden for USA. Vores intention er at opdyrke en meget større og dybere læserskare i kernemarkeder i udlandet," skrev ledelsen i et notat til medarbejderne i april.

Et af de steder, hvor New York Times vil forsøge at kapre nye abonnenter, er i de nordiske lande, siger international direktør i New York Times, Stephen Dubar-Johnson, til Politico.

Han fortæller, at avisen vil koncentrere indsatsen om 10 nøglemarkeder, som foruden Norden dækker over bl.a. Canada, Storbritannien, Australien, Tyskland, Indien og Japan.

I februar tog New York Times de første skridt for at øge læserskaren uden for USA ved at lancere en spansk hjemmeside af avisen, The New York Times en Español, til læserne i Latinamerika. Den spanske udgave er avisens anden ikke-amerikanske udgivelse efter en kinesisk, som blev lanceret for et par år siden.

Den internationale vækstplan ligger i forlængelse af New York Times' strategi, der blev fremlagt i oktober, og som blandt målene har en fordobling af de digitale indtægter til 800 mio. dollar i 2020 - fra 400 mio. dollar i 2014.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også