MediaWatch

Nordjyske Medier skal spare

Hårdere pres på medieøkonomien får Nordjyske Medier til at igangsætte en sparerunde for at skære udgifterne med op mod 30 stillinger over de næste tre år.

Nordjyske Medier varsler besparelser, skriver fagbladet Journalisten. Til morgen er medarbejderne i det regionale mediehus blevet orienteret om planerne, der skal barbere omkostningerne med et beløb, der svarer til op mod 30 stillinger over de næste tre år.

"Her i maj måned skal vi finde besparelser, der svarer til 15 stillinger. Og vi må regne med, at der skal findes i samme niveau over de næste par år," fortæller avisens chefredaktør Lars Jespersen til Journalisten.

Baggrunden for besparelserne er et stigende pres på forretningen, uddyber chefredaktøren. Selvom dagbladenes økonomi har været i "frit fald" i flere år, er udviklingen accelereret den seneste tid, siger Lars Jespersen. Derfor tager mediehuset nu konsekvensen og sætter ind med besparelser.

Nordjyske Medier beskæftiger omkring 190 redaktionelle medarbejdere ifølge chefredaktøren.

Nordjyske Medier er ikke alene om at stramme grebet på grund af et stigende økonomisk pres. I slutningen af april meddelte både Politikens Lokalaviser og Jysk Fynske Medier, at de sætter foden tungt på udgiftsbremsen for at spare tocifrede millionbeløb. I Politikens Lokalaviser nedlægges 40 stillinger og seks chefjob, mens det endnu er uvist, hvor mange stillinger Jysk Fynske Medier skal nedlægge for at hente de bebudede 90-100 mio. kr. det kommende år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs