MediaWatch

Direktør: Spareplan skal sikre en tilfredsstillende indtjening

Politikens Lokalaviser nedlægger 40 stillinger og fyrer seks direktører i sparerunde. Det er nødvendigt for at fremtidssikre udgivelserne, siger adm. direktør.

Som led i en større omrokering og spareplan har Politikens Lokalaviser i dag annonceret, at koncernen afskediger seks direktører og kun genbesætter to af stillingerne. Samtidig vil 40 stillinger blive nedlagt i løbet af maj i Danmark og Sverige.

Politikens Lokalaviser nedlægger 40 stillinger i sparerunde 

"Vi laver kontinuerligt tilpasninger og ændringer. Indrømmet at dette er en af de større. Det sker for at styrke vores konkurrenceevne og sikre en tilfredsstillende indtjening på både den korte og den lange bane," siger adm. direktør i Politikens Lokalaviser, Søren Riis.

Nedlæggelsen af de 40 stillinger vil gælde samtlige medarbejdergruppe, men hovedparten af stillinger forsvinder blandt de redaktionelle og kommercielle medarbejdere.

Politikens Lokalaviser gennemførte i november en større sparerunde og omrokering i sit svenske datterselskab. Derfor vil hovedparten af de kommende nedskæringer finde sted i Danmark.

På forkant

Politikens Lokalaviser kom ud af 2015 med et resultat af den primære drift på 11,4 mio. kr. Det var 6,6 mio. kr. lavere end året før. Samlet set landede omsætningen på 510 mio. kr. i 2015, mens den i 2014 lød på 533 mio. kr. Det svarer til et fald på 4 pct.

Hvor stor en del af ændringer skyldes et ønske om at styrke indtjeningen, og hvor meget skyldes ønsket om at gøre organisationen mere smidig?

"Tingene hænger sammen. Ændringer sker ikke på baggrund af 2015-resultatet eller starten på i år. Vi kan se, hvordan tingene ændrer sig, og vi skal hele tiden være på forkant for at sikre os, at vi har den rigtige organisation – både resten af året i år og i 2017 og i 2018," siger Søren Riis.

I hvor høj grad skyldes ændringerne, hvordan Politikens Lokalaviser er kommet budgetmæssigt fra land i 1. kvartal 2016?

”Det er egentlig ikke en konsekvens af det. Ændringerne, som vi laver nu, er en konsekvens af markedet, som det har været de seneste tre år, og det marked, som vi ser, når vi kigger ud i fremtiden, hvor vi kan se, at print stadig vil være udfordret."

"Vi lever for 95-97 pct. af vores indtægters vedkommende af printannoncer. Det er klart, at hvis markedet bliver ved med at falde, så skal vi gøre tingene på en anden måde," siger Søren Riis.

Han peger på, at der i lige så høj grad er tale om en fremtidssikring af koncernen som en egentlig spareplan. Fremadrettet vil der være fuld fokus på at sikre, at man hurtigere kan sende nye produkter på markedet end hidtil.

"Sådanne store ændringer er ikke noget, som vi planlægger hvert år, men vi lever i et marked, hvor vi ser ændringer hele tiden. Det er en væsentlig ledelsesreduktion, som vi har foretaget, og vi bliver færre medarbejdere i maj måned, men ideen er, at vi får en struktur, hvor vi resten af året arbejder endnu hårdere på at finde andre besparelser i arbejdsgangene."

"Når vi udgiver så mange aviser, som vi gør, er det utrolig mange sider og annoncer, som produceres hvert eneste dag, så vi skal i den grad have fokus på at gøre det mere smidigt," siger Søren Riis.

Dermed skal organisationen indstille sig på, at ændringer og løbende tilpasninger også vil være en del af dagligdagen fremadrettet, om end de vil være mindre en den nuværende omrokering.

Ensartning af organisation

Ifølge Søren Riis har det været nødvendigt med nogle mere tilbundsgående ændringer for at få sat ekstra skub på den ønskede udvikling

Omrokeringerne betyder, at kommerciel direktør for Sjælland, Martin Foss, bliver afskediget. Samtidig får Peter Garhøj, der hidtil har haft ansvaret for Jylland og Fyn, som eneste kommercielle direktør ansvaret for hele det danske marked, herunder online.

"Vi får en ensartet salgsledelse i hele Danmark. Hvor vi før havde to kommercielle direktør, får vi nu kun en kommerciel direktør. Vi får også en struktur på Sjælland, som bliver magen til den i Jylland med en markedschef på et område og salgschefer for enkelte aviser nedenunder," siger Søren Riis.

I ledelseslaget siger Politikens Lokalaviser samtidig farvel til salgsdirektør i storkundesalg Henrik Biune og digital direktør Steffen Damborg.

Mere fra MediaWatch

Med ny rabatordning vil Politiken nå de unge

Den klassiske Politiken-læser er allerede dækket ind med Politiken Plus-rabatordningen, lyder det fra forretningsudvikleren bag nyt alternativ. Formålet bag Minus-løsningen er en kombination af kundepleje og -fastholdelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs