MediaWatch

Fallesen: Børsen har længe været til salg

Den svenske mediekoncern Bonnier har længe været interesseret i et salg af deres danske avisforretning, siger tidligere chefredaktør for Børsen.

Med salget af Børsen trækker den svenske mediekoncern Bonnier sig fra det danske avismarked. Det ønske har Bonnier haft længe ifølge den tidligere chefredaktør og adm. direktør for Børsen, Leif Beck Fallesen, skriver business.dk.

"Bonnier har været interesseret i at sælge Børsen i en længere periode - i flere år faktisk. Man har så ikke kunne blive enige om pris med en køber, men det er så sket nu," siger Leif Beck Fallesen, ikke vil uddybe, om der har været konkrete købere inde i billedet før og hvilke.

Bonnier har de senere år lagt flere medieaktiviteter ind under Dagbladet Børsen, det gælder Dagens Medicin og senest magasinet Penge & Privatøkonomi, der hidtil har været udgivet af Bonnier Publications.

Bonnier Publications står nu tilbage som Bonniers eneste forretningsfokus på det danske marked.

Vil øge digitale indtægter

Bonniers topchef Tomas Franzén begrunder i dagens pressemeddelelse salget med Bonniers strategiske mål om at øge de digitale indtægter til 50 pct. i 2020. Sidste år udgjorde de 15 pct.

"Gennem salget mobiliserer vi ressourcer til at fortsætte investeringer og opkøb inden for områder, hvor vi ser muligheder for fremtidig vækst og forbedret afkast. Det styrker os i arbejdet med at øge vores andel i nye, primært digitale indtægter fra 15 pct. sidste år til 50 pct. i 2020,” udtaler Tomas Franzén i meddelelsen.

Ifølge den svenske avis Dagens Industri, som også er ejet af Bonnier, tegner de digitale indtægter i Børsen sig for mindre end 10 pct.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs