MediaWatch

Flere mellemledere forlader Berlingske

Berlingske har taget fat på den bebudede afskedigelsesrunde. Flere mellemledere stopper i den forbindelse, erfarer MediaWatch.

Foto: Per Folkver/Polfoto/Arkiv

Få dage efter medarbejderne blev informeret om den bebudede omlægning af Berlingske Media på et stormøde i mandags, stopper flere mellemledere på Berlingske. Det erfarer MediaWatch.

I går havde ledere og mellemledere deadline for at søge en frivillig fratrædelse. I dag er der sat navn på flere af dem, der forlader koncernen i ledelseslaget. Det drejer sig ifølge MediaWatch' oplysninger bl.a. om tre redaktører på Berlingske. Om de har taget en frivillig fratrædelse eller er blevet afskediget, er uvist.

I alt vil Berlingskes nye ejer, De Persgroep, nedlægge 64 stillinger i koncernen. Heraf skal de 40 nedlægges blandt reporterne på redaktionerne, 15 skal skæres i leder- og mellemlederlaget og endelig skal antallet af HK-stillinger reduceres med 9.

For journalistgruppen bliver afskedigelserne gennemført i slutningen af november, når de 14 dages forhandlinger mellem tillidsfolk og ledelse, som journalisterne er sikret i overenskomsten, er afsluttet.

Fladere organisation

Nedbemandingen er en del af den omstrukturering af Berlingske Media, som De Persgroep er i gang med at rulle ud. Målet er at skabe fladere organisation og en mere fokuseret forretning. 

I den forbindelse meddelte koncernen tidligere på ugen, at nyhedsbureauet BNB og samarbejdet med TV 2 Finans sløjfes. Også erhvervsmagasinet Berlingske Business Magasin lægges ned, ligesom flere tillæg fremover skal produceres eksternt.

De Persgroeps har understreget, at omlægningerne skal zoome medieforretningen ind på de tre hovedbrands Berlingske, BT og Weekendavisen både i forhold til ressourcer og profilering.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs