En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
22.10.2015kl. 07.40

Jyllands-Posten vil forbedre meningsmålinger

Belært af tidligere tiders fejlskud ændrer Jyllands-Posten og analyseinstituttet Wilke metodikken bag meningsmålinger.
af THOMAS NYGAARD MADSEN

Fremover skal meningsmålinger i Jyllands-Posten være af højere kvalitet. Det er formålet med en opdatering af metoderne til meningsmålinger, som Jyllands-Posten og Wilke har udviklet. Det skriver Jyllands-Posten.

Ved Folketingsvalget i juni forudså meningsmålinger i Jyllands-Posten ganske vist et blåt flertal, men fejlprocenten var ifølge Jyllands-Posten selv 5,9. Avisen har ikke offentliggjort meningsmålinger siden valget. Tiden er i stedet brugt på at opstille en række nye standarder for meningsmålinger i Jyllands-Posten.

Det har resulteret i i alt fem nye tiltag. Blandt dem er en fordobling af antallet af svarpersoner. Fremover spørger Wilke 2000 danskere mod tidligere 1000. Desuden skal der foretages en mere finmasket udvælgelse af svarpersoner baseret på geografi og urbanisering.

"Med beslutningen om at fordoble hver målings størrelse fra ca. 1.000 respondenter til 2.000 vil vi også nedbringe kadencen i vores målinger. I stedet for at producere et politisk indeks hver måned, vil vi nu gøre det hver anden måned. Alt i alt vil det give færre, men bedre meningsmålinger," skriver Jyllands-Postens chefredaktør, Pierre Colignon.

Relaterede artikler:

  • Valgdækning: TV 2 i tænkeboks efter skæv mandat-prognose

    For abonnenter

  • Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv

    Forskere freder meningsmålinger trods DF-skævert

    For abonnenter

  • Foto: Mik Eskestad/Polfoto/Arkiv

    DR: TV 2 har afvist aftale om exit polls

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.
  • Ekstra Bladet indtager digital førerposition og sætter efter flere abonnenter
  • B.T. sætter datamur om indholdet for at få mere ud af brugerne

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Medienyt

DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret

For abonnenter

Foto: Jens Dresling / Politiken
TV

Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner

Læs også

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Photo: Pr/nextory
Forlag

Nextory har anmeldt Storytel til konkurrencestyrelsen i Sverige

Nextory mener, at Storytel har misbrugt sin dominerende markedsposition. Storytel håber, at parterne kan nå til enighed om en ny aftale. 

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge