MediaWatch

WPP-chef: Paywalls er vejen frem

Avisers indtjening fra digital annoncering aftager i vækst, og derfor bliver medier nødt til at kræve betaling for deres indhold, mener topchef i bureaugruppen WPP, Martin Sorrell.

En forretningsmodel baseret på digitale annoncer er ikke bæredygtig i fremtiden. Derfor bør aviser satse på en paywall-løsning. Sådan lyder vurderingen fra Martin Sorrell, adm. direktør for WWP, der er et af verdens største reklame- og mediebureauer med 179.000 ansatte og kontorer i 111 lande verden over. Hvert år investerer WPP 76 mia. dollar (500 mia. kr.) på annoncering på vegne af sine kunder.  

”Personligt tror jeg, at paywalls er vejen frem. Hvis man har værdifuldt indhold, vil forbrugerne også betale for det. Man bliver nødt til at indse, at digital [annoncering] vil blive mindre profitabel. Hvis det er den økonomiske virkelighed, som man bevæger sig hen imod, bliver man nødt til at justere omkostningerne og være mere frit tænkende og fleksibel omkring, hvordan man skaber omsætning,” udtalte Martin Sorrell forleden på en international aviskonference ifølge The Guardian.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs