Norsk mediekoncern vil styre udenom giganterne

Schibsted etablerer ny afdeling, som skal udvikle ny teknologi og data til fremtidens mediemarked. Virksomheden ønsker ikke at være underleverandør til Facebook, lyder det fra topchef.
Schibsteds hovedkontor | Foto: PR
Schibsteds hovedkontor | Foto: PR
LARS GRUBAK

Norske Schibsted vil ikke være afhængig af Facebook, Apple og Google på fremtidens mediemarked.

Derfor arbejder medievirksomheden, som driver hjemmesider med rubrikannoncer i 29 lande over hele verden samt store aviser i Norge og Sverige, på at udvikle mere skræddersyede produkter til både forbrugere og annoncører. Som et led i den strategi har Schibsted etableret en ny udviklingsafdeling i London med 45 medarbejdere. Det skriver Bloomberg.

"Det er afgørende at udvikle gode produkter til annoncører med særlige målgrupper. Til det formål har man brug for teknologi og data. Vi ønsker ikke at være underleverandør til Facebook," siger adm. direktør Rolv Erik Ryssdal til Bloomberg.

Tidligere på måneden gennemførte virksomheden en aktieemission, som sendte over 2 mia. kr. i Schibsteds kasse. Formålet med den øvelse var at rejse kapital til at ekspandere. Bl.a. bød nordmændene 1,5 mia. svenske kr. på det svenske ejendomshandelssite Hemnet i maj. To af ejerne har accepteret tilbuddet, og der er igangværende forhandlinger med Mäklarsamfundet og Fastighetsmäklarförbundet, der ejer 50 procent af Hemnet, oplyser Rolv Erik Ryssdal. Med opkøb som dem kan Schibsted opbygge sine egne stærke økosystemer, særligt i Norge og Sverige, mener topchefen.

"Vi har så meget trafik der, så mange sites og så megen interessant data, at vi kan være et spændende alternativ til de her store giganter. Og vi kan udrette mere med de rubrikannoncesites, vi har, særligt i Frankrig, Spanien og Italien," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også