MediaWatch

Schibsted køber Mexicos "blå avis"

Den norske mediekoncern opruster på det mexicanske rubrikmarked, som koncernen har været en del af siden 2012.

Schibsted Media Group investerer yderligere i det mexicanske marked og har erhvervet rubrikannonce-sitet Anumex, skriver Kampanje.

Schibsted ejer i forvejen køb og salg-sitet segundamano.mx, der hører til de største "classifieds" i Mexico, og opkøbet af Anumex skal styrke den mellemamerikanske forretning.

"Ved at sammenlægge disse to steder er vi i stand til at skabe merværdi for købere og sælgere gennem en større og mere likvidt marked. Dette opkøb er endnu et skridt mod vores mål om at skabe stærke, markedsledende digitale positioner på attraktive rubrikmarkeder. For at nå det mål, investerer vi både organisk og gennem opkøb og strukturelle aftaler," siger Rolv Erik Ryssdal, adm. direktør for Schibsted Media Group.

Anumex blev lanceret i 2004 og har siden været ejet af stifterne og finansielle investorer. Segundamano.mx er noget yngre og blev søsat af Schibsted selv i juli 2012. Salgsprisen er ikke offentliggjort.

Har skåret ind til kernen

Opkøbet er Schibsteds andet på rubrikmarkedet inden for få måneder. I sidste måned lagde koncernen et bud på 1,3 mia. kr. på det svenske boligsite Hemnet. Siden har Bonnier og flere kapitalfonde dog også budt på sitet ifølge svenske Dagens Industri.

Samtidig har Schibsted trukket sig fra medejerskabet af den svenske gratisavis Metro og fusioneret koncernens svenske avis, Svenska Dagbladet, med lokalaviskoncernen Mittmedia. Senest har koncernen i begyndelsen af juni udstedt B-aktier for at få mere kapital til opkøb og vækst.

"B-aktier er et vigtigt instrument for Schibsted. Det giver os finansielle muskler til opkøb fremover. Indtil nu har vi brugt vores gode, interne likviditet, og vi har defineret, hvad der er kernen i vores forretning, og vi har solgt, hvad der lå derudover. Men du når et punkt, hvor du har brug for mere end det, du kan frigøre af interne midler. Vi har også i høj grad fokuseret på partnerskaber, men at have finansiel fleksibilitet er afgørende for en virksomhed i vækst, der indgår i en global konkurrence," sagde bestyrelsesformand Ole Jacob Sunde, Schibsted, i den forbindelse.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs