MediaWatch

BT undgår fyringer i Berlingske-sparerunde

De varslede nedskæringer i Berlingske Media betyder dog, at de ledige stillinger på BT bliver indefrosset.

Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/Arkiv

På et orienteringsmøde i dag er de ansatte hos BT blevet fortalt, at de ikke skal være bange for at blive afskediget. Det har været usikkert, siden det kom frem at Berlingske Medias nye ejer, belgiske De Persgroep, har færdiggjort et strategisk eftersyn af det danske mediehus og deraf varslet nedskæringer.

"Vi har fået at vide, at vi ikke skal fyre nogen her på BT. Det er vi selvfølgelig glade for, fordi det aldrig er rart at miste kolleger. Det vi til gengæld fik at vide var, at vores ledige stillinger vil blive indefrosset, og det er vi selvfølgelig ærgerlige over," siger Jeppe Funder, BT’s stedfortrædende tillidsrepræsentant.

Foruden BT dækker Berlingske Media bl.a. over Berlingske, Weekendavisen og regionalaviserne i Midtjyske Medier.

I morgen har chefredaktionen på Berlingske indkaldt til møde med redaktionen for at informere om den kommende proces. I Midtjyske Medier, der rummer Berlingske Medias lokalaviser, herunder Århus Stiftstidende, Dagbladet Holstebro-Struer og Viborg Stifts Folkeblad, har medarbejderne til gode at blive klogere på, hvad der skal ske.

"Indtil videre tager vi det stille og roligt, og så regner vi med, at vi inden så længe får en nærmere orientering," siger Morten Svith, tillidsmand på Århus Stiftstidende.

Skal sikre økonomi og fremtid

Den kommende trimning i Berlingske Media kommer efter at mediehusets nye ejer, belgiske De Persgroep, har haft den danske forretning under lup.

I en intern mail til medarbejderne i Berlingske Media i fredags informerede adm. direktør, Lisbeth Knudsen, om at De Persgroep og Berlingske Media har udarbejdet en plan, som skal genopfinde og fremtidssikre Berlingske og at en del af planen er, at Berlingske skal slankes.

"Vi vil skulle være en mindre organisation, når planen er gennemført, for at kunne opnå den fremtidssikring, jeg taler om, og den sunde økonomi, som vi har brug for til at investere i at styrke vores markedspositioner, forny vores teknologi og udvikle vores medier," skrev Lisbeth Knudsen i mailen.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, eller De Persgroep til planerne.

Mere fra MediaWatch

Rasmus Tantholdt vinder Publicistpris

Publicistprisen blev fredag uddelt, og vinderen blev TV 2-journalist Rasmus Tantholdt, der har sat nye journalistiske standarder for dækningen af krig i dansk tv, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs