MediaWatch

Topembedsmand bliver ny direktør for Kulturstyrelsen

Kulturminister Marianne Jelved har udnævnt afdelingschef i Kulturministeriet, Jesper Hermansen, til direktør for Kulturstyrelsen.

En af Kulturministeriet mest erfarne topledere bliver ny direktør for Kulturstyrelsen, oplyser Kulturministeriet.

Cand. jur. Jesper Hermansen, 54, kommer fra en stilling som afdelingschef i Kulturministeriet, som han har siddet i siden 2003. Før da var han vicedirektør i Fødevarestyrelsen og fungerende direktør og underdirektør i Miljøministeriet. Jesper Hermansen har sammenlagt 25 års erfaring fra centraladministration, heraf 15 år på toplederniveau.

”Kulturstyrelsen får en direktør med solid erfaring som topleder i centraladministrationen. Med Jesper Hermansens store kendskab til kulturlivet og dets interessenter er jeg sikker på, at han kan sikre en effektiv drift og udvikling af styrelsen. Han vil i kraft af sin faglige og ledelsesmæssige erfaring og evne til strategisk tænkning være i stand til at tilføre Kulturstyrelsen inspiration og fastholde det høje faglige niveau. Jeg ser frem til resultaterne af Jesper Hermansens ledelse af Kulturstyrelsen og glæder mig til det fremtidige samarbejde,” siger kulturminister Marianne Jelved i meddelelsen.

Jesper Hermansen tiltræder stillingen som direktør for Kulturstyrelsen den 1. februar 2015. Stillingen som afdelingschef i Kulturministeriet bliver slået op snarest, oplyser ministeriet.

Han afløser Anne Mette Rahbæk, der fratrådte i efteråret efter knap tre år på posten og efter at have færdiggjort fusionen af Kulturarvsstyrelsen, Kunststyrelsen og Styrelsen for Bibliotek og Medier i Kuturstyrelsen.

Kulturstyrelsen hører under Kulturministeriet, der udmønter regeringens politik på en lang række områder, herunder medier. Styrelsen har 260 medarbejdere og administrerer et årligt budget på 4,8 mia. kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs