Ekstra Bladet skærer 20 stillinger
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5873963.ece/ALTERNATES/schema-16_9/EkstraBladet2.jpg)
Faldende oplag og annonceomsætning sender Ekstra Bladet ud i en ny stor sparerunde.
Avisen skal i den forbindelse skære godt 20 stillinger, der først og fremmest skal findes blandt produktionsledere, layoutere og redigerende medarbejdere.
"Ændringerne er nødvendige, men ved at tilpasse produktionsomkostningerne nu sikrer vi avisen eksistens i årene fremover. En opgave, vi må løfte i fællesskab," siger adm. redaktør Ole Sloth i en pressemeddelelse.
Web går fri
Nedskæringerne rammer kun papiravisen og skal være med til at finansiere de digitale medier.
"Ekstra Bladet på papir bliver bestemt ikke mindre vitaminrig i fremtiden. Men det er nødvendigt, at avisen bliver produceret mere effektivt. Ekstra Bladet er Danmarks samfundsrevser nummer et. Det er vi på alle platforme, og det vil vi forblive at være," siger chefredaktør Poul Madsen i meddelelsen.
Spareplanen blev meldt ud på et medarbejdermøde i eftermiddag - i morgen indledes forhandlinger med medarbejderforeningen om afskedigelser og besparelser.
Undgik fyringer
Sidste år var Ekstra Bladet igennem en spareplan, der skar omkostningerne med 15 mio. kr., men uden det kostede afskedigelser. Den gang skete det ifølge chefredaktør Poul Madsen for at undgå problemer i år.
Siden er oplagsfaldet accelereret, så avisen i flere uger i forsommeren har ligget under 50.000 i oplag. Samtidig har annoncørerne svigtet formiddagsavisen mere end andre dagblade.
I snit er avisernes annonceomsætning i 2. kvartal faldet 21 procent (og samlet 22 pct. i H1) ifølge branchetal fra foreningen Kreativitet og Kommunikation, mens Ekstra Bladet har tabt omkring 30 pct.
Det fik før sommerferien ansv. chefredaktør Poul Madsen til at varsle besparelser efter ferien. De bliver altså effektueret nu. Hvor mange penge avisen i alt skal spare, fremgår ikke af meddelelsen.
Web kompenserer ikke
Læsermæssigt faldt 24 pct. af læserne fra i snit fra maj til julie faldt i snit 24 pct. fra papiravisen. Til gengæld er Ekstrabladet.dk fortsat langt det stærkeste nyhedssite blandt dagbladene med omkring 1,5 mio. og 1,7 mio. brugere månedligt på henholdsvis web og mobil.
Indtægterne herfra er dog ikke nok til at kompensere for presset på avisforretningen.
Chefredaktør Poul Madsen ønsker ikke at uddybe spareplanen, mens forhandlingerne med medarbejderne er i gang, oplyser han til MediaWatch.
Kilder: Ekstra Bladet præsenterer spareplan i eftermiddag
Stillingopslag vækker undren på Ekstra Bladet
Munch: Kritisk udvikling på Ekstra Bladet
Relaterede artikler
Munch: Kritisk udvikling på Ekstra Bladet
For abonnenter
Ekstra Bladet varsler kriseplan
For abonnenter