Metro får underskud på 35 mio.
[fakta]
Metroxpress A/S landede det største underskud i fire år i 2012 - det sidste år, selskabet var på danske hænder. Bundlinjen efter skat viste minus 35,2 mio. kr. mod 2011-overskuddet på 4,4 mio. kr.
Gratisavisernes bruttoresulatet blev knapt halveret fra 33,1 mio. kr. i 2011 til 17,7 mio. kr. i 2012 som følge af blandt andet det dårlige annoncemarked, der er altafgørende for gratisaviserne.
Underskuddet skyldes dog også, at Metroxpress, der ved årsskiftet blev købt af schweiziske 20 Minuten, nedskrev værdien af selskabets brands fra 26,3 mio. kr. til 0 kr.
Nedskrivningen er konsekvensen af en såkaldt impairmenttest af 24timers brandværdi. Gratisavisen blev som bekendt lukket af 20 Minuten, og værdien er navnet 24timer er følgelig værdiløst for Metroxpress A/S.
Søren Riis, der var adm. direktør for Metroxpress indtil 1. april i år, da Thomas Raun overtog posten, fortæller, at driftsresultatet (ebit) før afskrivninger og renter, var et lille plus på omkring 300.000 kr.
"Det er selvfølgelig aldrig tilfredsstillende med et overskud på 300.000 kr. Men set i lyset af annoncemarkedet og de nedskrivninger, vi har taget, er resultatet ikke utilfredsstillende," siger Søren Riis.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
Med din prøveperiode får du:
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementRelaterede artikler
Riis: Vi ville også lukke 24timer
For abonnenter
Ny Metroxpress udløser mediestøttegave til dagblade
For abonnenter