MediaWatch

Stiften: Farvel til rabatter og gadesalg gi'r læserfald

11.000 hverdagslæsere og 20.000 søndagslæsere. Aarhus Stiftstidende sagde i perioden fra januar til maj i år farvel til hhv. 16 pct. og 21 pct. af læserne på hverdage og søndage sammenlignet med samme periode året før.

11.000 hverdagslæsere og 20.000 søndagslæsere. Aarhus Stiftstidende sagde i perioden fra januar til maj i år farvel til hhv. 16 pct. og 21 pct. af læserne på hverdage og søndage sammenlignet med samme periode året før.

Det store dyk kommer dog ikke helt uventet, forklarer ansvarshavende chefredaktør i Midtjyske Medier, der udgiver Aarhus Stiftstidende, Dorthe Carlsen.

"Vi har ændret vores bladsalgsstrategi hen over efteråret sidste år. Vi har valgt rabat-strategien fra og fokuserer i stedet på de rentable abonnementer. Det slår igennem i læsertallene, og det er det fald, vi ser nu. Samtidig har vi lagt vores gadesalg om. Vi brugte tidligere gadesalg en del, men har vurderet, at det ikke er den mest økonomisk effektive salgsmodel. Derfor vil vi kun bruge gadesalg i forbindelse med særlige events fremover. Den omlægning gør også, at der er færre, der ser avisen, og det afspejler læsertallene også," siger Dorthe Carlsen.

Hvordan vurderer I læserudviklingen for Stiften - er det fald, avisen oplever, til at stoppe, eller er det en tabt kamp, hvor de strukturelle forandringer har vundet?

"Vi er oppe mod en svær udvikling, men vi ryster altså ikke på hånden. Vi bliver ved med at udvikle vores avis og forretning, så den er i sync med Aarhus og aarhusianerne og fortsat er et knudepunkt i bylivet."

På jagt efter en ny model
I USA har flere aviser for nylig valgt at sænke udgivelsesfrekvensen markant - flere ved at fravælge søndagsudgaven f.eks. - i erkendelse af, at online tager over. Færre udgivelsesdage ligger dog ikke lige for i Midtjyske Medier.  

"Jeg ved godt, at der er flere amerikanske aviser, der er gået den vej. Vi har ikke aktuelle planer om at gøre noget tilsvarende. Men når det er sagt, så er vi i et marked, hvor alt er i spil, og man ikke kan tillade sig at stille sig på bagbenene over for nogen muligheder. Den dag, der ligger en god og bæredygtig plan for, hvordan avisen kan blive bedre og mere rentabel, så vil vi ikke tøve med at gå den vej. Vi er i en situation, hvor alle mediehuse har skåret til og fra igennem lang tid, og lige nu søger vi alle sammen efter den model, der kan langtidssikre driften og forretningen," siger Dorthe Carlsen.

Hvorfor er det så vigtigt, at avisen udkommer hver dag?

"Når man har et nyhedsprodukt som avisen, der har eksisteret i samme form i mere end 100 år, så er store ændringerne som at sænke udgivelsesfrekvensen bare ikke noget, man sådan lige gør," siger Dorthe Carlsen, der ikke føler sig sikker på, at læsertallene for Aarhus Stiftstidende er færdige med at falde.

"Jeg tror faktisk ikke, at de vil stabilisere sig endnu. Vi er ikke langt fra, men jeg tror, vi vil se yderligere fald, inden kurven flader ud," siger Dorthe Carlsen.

Fynske Medier meldte i sidste uge ud, at huset indleder årets anden sparerunde denne gang for at hente 8 mio. kr. Det er især et svigtende annoncemarked, der gør spareplanen aktuel. Hvordan ser billedet ud hos jer? 

"Som udgiver er det at tilpasse sig markedet en konstant øvelse. Vi har ikke på nuværende tidspunkt planer om flere store besparelser, men vi skal blive ved med at optimere driften, hvor vi kan."

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs