Nyt norsk mediehus skærer ned: Skal finde 60 millioner og fjerner stillinger

Mediehuset bag Dagens Næringsliv tvunget ud i sparerunde grundet lav vækst, høje omkostninger og øget inflation.
DN Media Group, der blandt andet står bag Dagens Næringsliv, skal også spare. En række norske mediehuse skal i efteråret skære ned. | Foto: Screenshot
DN Media Group, der blandt andet står bag Dagens Næringsliv, skal også spare. En række norske mediehuse skal i efteråret skære ned. | Foto: Screenshot

Det norske mediemarked er præget af nedskæringer, og onsdag er turen kommet til mediehuset DN Media Group, der blandt andet står bag Dagens Næringsliv. Her skal der ifølge det norske branchemedie Kampajne spares 60 millioner norske kr. Det svarer i grove tal til 40 mio. danske kr.

Også for DN Media Group vil det betyde, at der skal være færre ansatte.

”DN-gruppen kan fremvise vækst i indtægterne de seneste tre år, men vi oplever i lighed med resten af medie-Norge et svært krævende omkostningsbillede, øget inflation og lavere vækst i indtægter. Derfor må vi gøre omkostningsjusterende tiltag,” siger koncernchef Troels Sandnes i en pressemeddelelse ifølge Kampajne.

Størstedelen skal findes i selve koncernens administration, mens omkring en fjerdedel skal findes ud på de enkelte udgivelser såsom Dagens Næringsliv.

DN Media Groups regnskab for første kvartal viste ifølge Kampajne en halvering af driftsresultatet. Driftsresultatet for Dagens Næringsliv alene blev reduceret med 86 procent.

Det er ikke kun DN Media Group i Norge, der har præsenteret en spareplan. I alt er der ifølge Kampajnes optælling blevet præsenteret spareplaner for en milliard norske kr. - svarende til 650 mio. danske kr. - i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også