Norske medier skal spare over en milliard

”Det her er brutalt,” siger norsk medieforsker efter spareplaner i flere mediehuse.
Norsk medieforsker kalder strømmen af spareplaner i norsk presse for "brutal." | Foto: Schibsted/pr
Norsk medieforsker kalder strømmen af spareplaner i norsk presse for "brutal." | Foto: Schibsted/pr

I Norge har en række mediehuse præsenteret den ene spareplan efter den anden. Det har fået mediet Kampajne til at tælle spareplanerne sammen, og den samlede besparelse løber ifølge deres udregninger op i over en milliard norske kroner – svarende til over 650 mio. kr. 

Den største spareøvelser sker i mediekoncernen Schibsted, der står bag blandt andet medierne VG, Bergens Tidende og Aftenposten i Norge. Her skal der findes en halv mia. norske kroner, eller det der svarer til 325 mio. danske kroner. Koncernens omsætning på print og annoncesalg har været udfordret i 2023, og faldt i årets andet kvartal med fire pct. Til trods for det, landede Schibsted et driftsoverskud (ebitda) på 133 mio. norske kroner i kvartalet.

Norsk TV 2 skal finde 400 mio. norske kroner og søskendemediehuset Story House Egmont skal spare 70 mio. norske kr.

Kampanje nævner også Polaris Media, der ejer 30 forskellige regionale og lokale aviser i Norge, og står til at skulle skære 100 stillinger. Amedia(Tidligere kendt som A-pressen) med 78 lokal- og regionalaviser og lokalradiostationer skal ligeledes lave nedskæringer, men her er beløbet ikke kendt endnu ifølge Kampajne.

Selvom det før er gået op og ned i mediebranchen, siger medieforsker Jens Barland fra Høyskolen Kristiania til mediet, at de varslede besparelser er bemærkelsesværdige.

”Det her er brutalt,” siger han til Kampajne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også