MediaWatch

Læsere og annoncører lever med Berlingske-farvel til trykte helligdagsaviser

For et halvt år siden varslede Berlingske, at de trykte aviser på cirka ti helligdage ville forsvinde. Ifølge Berlingske har det hverken kostet læsere eller annoncekroner. En vellykket manøvre kan få andre mediehuse til at følge trop og skære ned på trykte aviser, har medieforsker tidligere vurderet.

Foto: Niels Hougaard/ERH

Det har tilsyneladende hverken givet færre læsere eller færre annoncekroner, at Berlingske siden jul har droppet trykte aviser på hovedparten af helligdagene - stik imod tendensen hos flere andre dagblade. Det fremgår af udtalelser fra to direktører hos Berlingske Media til MediaWatch.

På årsbasis er en halv snes trykte udgaver af avisen grundlagt af bogtrykker Ernst Heinrich Berling i 1749 forsvundet - ved jul, nytår og påske samt øvrige helligdage gennem forår og forsommer. I stedet kan abonnenter - uændret - dels læse en e-version af dagens udgave, dels se de løbende nyheder på b.dk. I 2013 havde Berlingske ellers fjernet de sidste få avisfrie helligdage ved at indføre den såkaldte 365-model, som også bliver brugt af konkurrenterne Jyllands-Posten og Politiken samt eksempelvis aviserne under Jysk Fynske Medier.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs