MediaWatch

Flere medier har udvidet billedvisning på Facebook - men ved ikke hvorfor

Mens der marcheres i samme takt i flere mediehuse, når det kommer til visning af billeder sammen med hyperlinks til artikler på Facebook, er der forskel på Berlingske Medias nyhedssites og TV 2 Regionerne. Flere medier ved ikke, hvorfor eller hvordan deres tilladelser er blevet givet.

Foto: Philip Davali, Ekstra Bladet/Ritzau Scanpix

Et stort stridspunkt i mediedebatten i 2021 var visningen af nyhedsindhold på sociale medieplatforme - særligt Google og Facebook - og forhandlinger af licensbetaling fra techkæmper til danske udgivere. 36 medier stiftede Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO), kort tid efter Danmarks ophavsretslov blev opdateret i juni, som åbnede døren for den slags forhandlingsfællesskaber.

Facebook indskrænkede artikelvisningen for alle medier på platformen samme dag, som den nye ophavsretslov trådte i kraft, sådan at man som udgangspunkt kun ser en grå boks med overskriften, når artikellinks bliver delt af andre end rettighedshaverne. Kun ved at udfylde en formular og give Facebook formel tilladelse til at lade indholdet blive delt frit på platformen kan et medie få udvidet billedvisningen på artikellinks.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs