Nye digitale lokalmedier står over for tryktest af abonnement

Efter en startperiode med hel eller delvist gratis adgang vil Jyllands-Postens og Jysk Fynske Mediers nye digitale lokalmedier den kommende tid rulle mere brugerbetaling ud.
Viggo Lepoutre er chefredaktør for JP Randers, JP Horsens, JP Vejle og JP Viborg, der blev lanceret i efteråret | Foto: JYLLAND-POSTEN
Viggo Lepoutre er chefredaktør for JP Randers, JP Horsens, JP Vejle og JP Viborg, der blev lanceret i efteråret | Foto: JYLLAND-POSTEN

Forretningsmodellerne bag Jyllands-Postens og Jysk Fynske Mediers nye digitale lokalmedier skal stå prøven i år, hvor medierne i højere grad vil introducere brugerbetaling, skriver Finans.

Ifølge chefredaktør for JP Lokal, Viggo Lepoutre Ravn, er selskabets fire digitale lolalmedier kommet godt fra start journalistisk, men er ikke i land med udbredelsen.

"Den store udfordring er fortsat kendskabsgraden, for man skal ikke tro, at alle bare automatisk lærer et nyt medie at kende i løbet af kort tid. Det er et langt og sejt træk," siger Viggo Lepoutre Ravn til Finans.

Hidtil har abonnenter på Jyllands-Posten haft gratis adgang til de fire nye lokalmedier, der koster 49 kr.om måneden, men det udfases. Jysk Fynske Mediers nye lokalmedier i Liv-konceptet vil i foråret begrænse den gratis adgang, der har været gennem hele 2021, og kræve abonnement, Jan Schouby, chefredaktør på Århus Stiftstidende til Finans.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også