MediaWatch

Hongkong-medie fjerner debatindlæg for at undgå repressalier fra Kina

Det prodemokratiske medie Stand News sletter gamle debatindlæg og ledere fra sit nyhedssite for at undgå at være i strid med Kinas sikkerhedslov.

Her ses den sidste udgave af Apple Dailys printavis, der torsdag blev udgivet for sidste gang. | Foto: Lam Yik/Reuters/Ritzau Scanpix

Hongkong-mediet Stand News har søndag aften valgt at slette alt debatindhold fra sit nyhedssite. Det skriver flere medier, herunder Journalisten og Politiken.

Det sker i et forsøg på at "minimere risiciene" for mediets ansatte, skriver Stand News i en erklæring, i lyset af Kinas sikkerhedslov, som har strammet myndighedernes greb om journalistiske medier i Hongkong, der siden 1997 har været en del Kina.

Beslutningen er truffet i kølvandet på, at et andet prodemokratisk Hongkong-medie Apple Daily måtte dreje nøglen om, efter at politiet indefrøs samtlige af mediets aktiver og anholdt en række redaktionelle chefer. Apple Dailys ejer, den aktivistiske milliardær Jimmy Lai, sidder også fængslet og er bl.a. blevet dømt for at have overtrådt sikkerhedsloven ved at opildne til demonstration mod det kinesiske styre.

Stand News har samtidig sat prop i abonnementsbetalinger for at forebygge, at deres læseres penge potentielt går til spilde, hvis mediet møder samme skæbne som Apple Daily - mediet har dog penge nok til at holde sig kørende i ni måneder, skriver Politiken.

Kritisk avis i Hongkong udkommer torsdag for sidste gang

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs