Jysk Fynske Medier udruller projekt med læserløfter

For at komme tættere på læserne indfører Jysk Fynske Medier læserløfter, der fremover ledsager journalisternes artikler.
Foto: Chresten Bergh
Foto: Chresten Bergh

Det skal være mere tydeligt for læserne, hvad de kan forvente af journalister og dækningen af lokalområderne i Jysk Fynske Mediers spalter.

Derfor har mediekoncernen sat gang i et projekt om læserløfter, hvor journalisterne formulerer deres særlige fokusområder. Læserløfterne skal ledsage artiklerne både digitalt og på print, og tiltaget er allerede rullet ud hos Fredericia Dagblad, skriver digital chefredaktør i Jysk Fynske Medier Jørn Broch på Linkedin.

"I en verden med masser af sociale medier, andre medier og streamingtjenester i et væk er det nødvendigt at fokusere benhårdt på, hvordan vi som lokale medier gør en forskel for brugerne. Det er det, vores udviklingsprojekt handler om," skriver han.

I løbet af nogle måneder bliver læserløfterne rullet ud til resten af medierne i koncernen, oplyser han til MediaWatch. Hos Fredericia Dagblad er det for redaktør Mette Salling Eriksen vigtigt, at læserne ved, hvad journalisterne kan forventes at levere.

"Målet med det er, at de bruger så meget af deres arbejdstid som muligt på at lave selvstændig journalistik; mindst mulig tid på blot at videregive information, der i forvejen er tilgængelig andre steder," skriver hun på frdb.dk.

I samme ombæring har Fredericia Dagblad åbnet et site, hvor man kan se alle læserløfter og stille spørgsmål til de enkelte journalister.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også