MediaWatch

Jysk Fynske Medier udruller projekt med læserløfter

For at komme tættere på læserne indfører Jysk Fynske Medier læserløfter, der fremover ledsager journalisternes artikler.

Foto: Chresten Bergh

Det skal være mere tydeligt for læserne, hvad de kan forvente af journalister og dækningen af lokalområderne i Jysk Fynske Mediers spalter.

Derfor har mediekoncernen sat gang i et projekt om læserløfter, hvor journalisterne formulerer deres særlige fokusområder. Læserløfterne skal ledsage artiklerne både digitalt og på print, og tiltaget er allerede rullet ud hos Fredericia Dagblad, skriver digital chefredaktør i Jysk Fynske Medier Jørn Broch på Linkedin.

"I en verden med masser af sociale medier, andre medier og streamingtjenester i et væk er det nødvendigt at fokusere benhårdt på, hvordan vi som lokale medier gør en forskel for brugerne. Det er det, vores udviklingsprojekt handler om," skriver han.

I løbet af nogle måneder bliver læserløfterne rullet ud til resten af medierne i koncernen, oplyser han til MediaWatch. Hos Fredericia Dagblad er det for redaktør Mette Salling Eriksen vigtigt, at læserne ved, hvad journalisterne kan forventes at levere.

"Målet med det er, at de bruger så meget af deres arbejdstid som muligt på at lave selvstændig journalistik; mindst mulig tid på blot at videregive information, der i forvejen er tilgængelig andre steder," skriver hun på frdb.dk.

I samme ombæring har Fredericia Dagblad åbnet et site, hvor man kan se alle læserløfter og stille spørgsmål til de enkelte journalister.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs