MediaWatch

Danske Medier kritiserer forslag om ny afgift på breve og pakker

Forslag om ny afgift, der skal hjælpe Postnord, får hårde ord med på vejen fra både Danske Medier og Dansk Erhverv.

Foto: Tidsvilde Stine/Ekstra Bladet/Ritzau Scanpix

Det vil være både "skævt" og "konkurrenceforvridende", hvis en afgift på breve og pakker, som er blevet foreslået af regeringen for at give en håndsrækning til Postnord, bliver ført ud i livet, skriver Louise Brincker, direktør for de private mediers brancheorganisation Danske Medier i et debatindlæg i Berlingske.

Forslaget lyder, at pakker uanset distributør skal pålægges en afgift på 1,25 kr., mens det ifølge Danske Medier kun er breve, som andre end Postnord sender rundt, der rammes af afgiften.

"Afgiften på breve vil udelukkende ramme dagbladsdistributørerne, eftersom de er de eneste - ud over PostNord selv - der leverer breve. Det er en fuldstændig uhørt forskelsbehandling," skriver Louise Brincker i debatindlægget i Berlingske og estimerer, at forslaget vil koste danske medieselskabers distributionsforretninger omkring 50 mio. kr. årligt.

Også Dansk Erhverv og transportvirksomhederne Danske Fragtmænd, DSV Road og Frode Laursen kritiserer forslaget. Det sker i et debatindlæg i Jyllands-Posten.

"Forslaget er en fundamentalt dårlig model, fordi man straffer helt almindelige virksomheder med en ny afgift for at finansiere statens eget Postnord-foretagende. Det er både urimeligt, usundt og uholdbart," lyder det bl.a. i debatindlægget.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs