En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
09.09.2020kl. 08.23

Halvdelen af den voksne befolkning i Danmark har aldrig abonneret på en avis

Selvom 6 ud af 10 danskere jævnligt besøger og bruger nyhedsmedier, er det fåtallet, der er villige til at betale for nyhedsforbruget, viser ny undersøgelse. Størstedelen peger på prisen for et avisabonnement som forklaring - samt det store udbud af gratis alternativer.
Mindre end en fjerdedel af befolkningen betaler for et avisabonnement. Og det er primært de ældre over 60 år, der er villige til at betale. | Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix
af JULIE FOGDE

Til trods for en lille fremgang i andelen af personer i Danmark, der betaler for deres nyheder online, har avishusene stadig udfordringer med at få befolkningen til at betale for deres nyheder. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Yougov.

Selvom omkring 60 pct. af den danske befolkning jævnligt besøger nyhedssites og -apps, er det under en fjerdedel, konkret 23 pct., der i skrivende stund har et avisabonnement. Og næsten halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen har aldrig haft et - og overvejer ikke at få et i fremtiden.

Dykker man mere ned i tallene, fremgår det også, at de eksisterende avisabonnenter primært udgøres af personer over 60 år. I dén aldersgruppe er det 41 pct., der abonnerer på en avis. Markant værre står det til for mediehusenes abonnementssalg til den yngre del af landets indbyggere.

Om undersøgelsen fra Yougov

Undersøgelsen er baseret på interview med 1019 repræsentativt udvalgte personer pr. uge i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 14. til 23. august 2020.

Kun 9 pct. af den voksne befolkning under 40 år har et abonnement. 27 pct. af danskerne har tidligere haft et, men har droppet det igen.

"De primære årsager til (at halvdelen af danskerne aldrig har haft og ikke overvejer at få et avisabonnement, red.) er, at danskerne synes, abonnementer er for dyre, samt at der er gratis tilgængelige nyheder," skriver Yougov i meddelelsen.           

"Sammenlignet med vores naboer i Norge, Sverige og Finland er Danmark i øvrigt det land, hvor færrest har et betalt avisabonnement. Mens knap halvdelen (hhv. 45 pct. og 42 pct.) af nordmænd og svenskere holder avis, gælder dette 35 pct. af finnerne."

Vælger de gratis muligheder

Ifølge undersøgelsen er det 43 pct. af den voksne del af befolkningen, der mener, at det er for dyrt at abonnere på en avis, og angiver det som den tungestvejende årsag til, at de har fravalgt abonnementet.

Næsten lige så mange - 4 ud af 10 - har desuden peget på, at de gratis tilgængelige alternativer er en årsag til, at de ikke vil betale for et abonnement.

En fjerdedel af de adspurgte har svaret, at de bare ikke er interesserede i at betale for nyheder. Her er det især de unge mellem 18 og 29 år, der har trukket op - i dén aldersgruppe er det 35 pct., der har svaret, at de ikke vil betale for nyheder.

Også omkring en fjerdedel har svaret, at de "ikke læser nok nyheder til at retfærdiggøre" at betale for nyheder, mens 28 pct. har som årsag angivet, at de foretrækker nyhedsudsendelser via tv eller radio.

Selvom det er fåtallet, der er villig til at betale for avisernes indhold, mener flertallet til gengæld, det er fair, at nyhedsmedier placerer artikler bag en betalingsmur, så det kun er abonnenter, der kan læse det, fremgår det af Yougovs undersøgelse.

Næsten 6 ud af 10 har svaret, at de mener, det er "helt i orden". 29 pct. mener "slet ikke", det er i orden, og de resterende 13 pct. har angivet, at de ikke ved det.

Fremgang i betaling for nyheder online

Undersøgelsen skal ses i lyset af, at der er sket en lille fremgang i andelen af personer i Danmark, som betaler for deres digitale nyheder.

Det fremgik af den internationale rapport "Reuters Institute Digital News Report", der blev offentliggjort i sommer. I 2020 er det 17 pct. herhjemme som har svaret, at de i løbet af det seneste år har betalt for nyheder online - en fremgang på 2 procentpoint sammenholdt med året før.

Ligesom med avisabonnementerne, halter den danske betalingsvillighed også efter på den digitale front i forhold til vores nordiske naboer, fremgik det af rapporten.

I Finland og Sverige har hhv. 19 og 27 pct. af de adspurgte betalt for online-nyheder det seneste år, mens tallet for Norge er hele 42 pct. – en fremgang på 8 procentpoint i forhold til sidste år. I USA er andelen af online-nyhedsbetalere 20 pct., hvilket er en fremgang på 4 procentpoint.

Dagblade melder om succes med at holde fast i nye abonnenter 

Undersøgelse: Appetitten på nyhedsmedier er steget under coronakrisen

Flere betaler for nyheder – men tilliden til medier falder 

Relaterede artikler:

  • Foto: Niels Hougaard/ERH

    Dagblade melder om succes med at holde fast i nye abonnenter

  • Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

    Undersøgelse: Appetitten på nyhedsmedier er steget under coronakrisen

    For abonnenter

  • Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

    Flere betaler for nyheder – men tilliden til medier falder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Photo: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 17.14
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 15.50
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 14.30
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 13.50
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 12.59
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 12.26
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 12.06
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 11.32
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 10.49
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 10.15
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 09.37
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 08.37
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • People Manager for Upright Music

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • People Manager for Upright Music

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge