MediaWatch

Halvdelen af den voksne befolkning i Danmark har aldrig abonneret på en avis

Selvom 6 ud af 10 danskere jævnligt besøger og bruger nyhedsmedier, er det fåtallet, der er villige til at betale for nyhedsforbruget, viser ny undersøgelse. Størstedelen peger på prisen for et avisabonnement som forklaring - samt det store udbud af gratis alternativer.

Mindre end en fjerdedel af befolkningen betaler for et avisabonnement. Og det er primært de ældre over 60 år, der er villige til at betale. Foto: Lærke Posselt/Ritzau Scanpix

Til trods for en lille fremgang i andelen af personer i Danmark, der betaler for deres nyheder online, har avishusene stadig udfordringer med at få befolkningen til at betale for deres nyheder. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Yougov.

Selvom omkring 60 pct. af den danske befolkning jævnligt besøger nyhedssites og -apps, er det under en fjerdedel, konkret 23 pct., der i skrivende stund har et avisabonnement. Og næsten halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen har aldrig haft et - og overvejer ikke at få et i fremtiden.

Dykker man mere ned i tallene, fremgår det også, at de eksisterende avisabonnenter primært udgøres af personer over 60 år. I dén aldersgruppe er det 41 pct., der abonnerer på en avis. Markant værre står det til for mediehusenes abonnementssalg til den yngre del af landets indbyggere.

Kun 9 pct. af den voksne befolkning under 40 år har et abonnement. 27 pct. af danskerne har tidligere haft et, men har droppet det igen.

"De primære årsager til (at halvdelen af danskerne aldrig har haft og ikke overvejer at få et avisabonnement, red.) er, at danskerne synes, abonnementer er for dyre, samt at der er gratis tilgængelige nyheder," skriver Yougov i meddelelsen.

"Sammenlignet med vores naboer i Norge, Sverige og Finland er Danmark i øvrigt det land, hvor færrest har et betalt avisabonnement. Mens knap halvdelen (hhv. 45 pct. og 42 pct.) af nordmænd og svenskere holder avis, gælder dette 35 pct. af finnerne."

Vælger de gratis muligheder

Ifølge undersøgelsen er det 43 pct. af den voksne del af befolkningen, der mener, at det er for dyrt at abonnere på en avis, og angiver det som den tungestvejende årsag til, at de har fravalgt abonnementet.

Næsten lige så mange - 4 ud af 10 - har desuden peget på, at de gratis tilgængelige alternativer er en årsag til, at de ikke vil betale for et abonnement.

En fjerdedel af de adspurgte har svaret, at de bare ikke er interesserede i at betale for nyheder. Her er det især de unge mellem 18 og 29 år, der har trukket op - i dén aldersgruppe er det 35 pct., der har svaret, at de ikke vil betale for nyheder.

Også omkring en fjerdedel har svaret, at de "ikke læser nok nyheder til at retfærdiggøre" at betale for nyheder, mens 28 pct. har som årsag angivet, at de foretrækker nyhedsudsendelser via tv eller radio.

Selvom det er fåtallet, der er villig til at betale for avisernes indhold, mener flertallet til gengæld, det er fair, at nyhedsmedier placerer artikler bag en betalingsmur, så det kun er abonnenter, der kan læse det, fremgår det af Yougovs undersøgelse.

Næsten 6 ud af 10 har svaret, at de mener, det er "helt i orden". 29 pct. mener "slet ikke", det er i orden, og de resterende 13 pct. har angivet, at de ikke ved det.

Fremgang i betaling for nyheder online

Undersøgelsen skal ses i lyset af, at der er sket en lille fremgang i andelen af personer i Danmark, som betaler for deres digitale nyheder.

Det fremgik af den internationale rapport "Reuters Institute Digital News Report", der blev offentliggjort i sommer. I 2020 er det 17 pct. herhjemme som har svaret, at de i løbet af det seneste år har betalt for nyheder online - en fremgang på 2 procentpoint sammenholdt med året før.

Ligesom med avisabonnementerne, halter den danske betalingsvillighed også efter på den digitale front i forhold til vores nordiske naboer, fremgik det af rapporten.

I Finland og Sverige har hhv. 19 og 27 pct. af de adspurgte betalt for online-nyheder det seneste år, mens tallet for Norge er hele 42 pct. – en fremgang på 8 procentpoint i forhold til sidste år. I USA er andelen af online-nyhedsbetalere 20 pct., hvilket er en fremgang på 4 procentpoint.

Dagblade melder om succes med at holde fast i nye abonnenter

Undersøgelse: Appetitten på nyhedsmedier er steget under coronakrisen

Flere betaler for nyheder – men tilliden til medier falder

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere