MediaWatch

Ugeaviser får størst tilskud fra hjælpepakke

Ugeaviser topper foreløbigt listen over medier, som har modtaget penge fra statslig hjælpepakke. Sjællandske Medier har indtil videre fået størst tilskud.

Foto: Lærke Posselt

På listen over de medier, der har fået tilskud fra regeringens corona-hjælpepakke til delvis kompensation af tabte annoncekroner, ligger Sjællandske Medier i toppen med 23 avistitler og samlet set det største tilskud. Det viser en opgørelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, skriver Journalisten og Insidebusiness.

Sjællandske Medier har samlet fået over 19 mio. kr., skriver Journalisten, mens Nordjyske Medier og Jyllands-Postens Lokalaviser har modtaget hhv. 4,6 og 4,2 mio. kr.

Hjælpepakken til danske medier blev vedtaget i april for at kompensere medier for faldende annonceindtægter som følge af coronakrisen og træder i kraft, hvis et medie oplever et annoncefald på 30 pct. Her er kompensationen 60 pct. af de tabte indtægter, mens kompensationen stiger til 80 pct., hvis et medie taber mere end halvdelen af annonceomsætningen.

Indtil videre har kun medier, som ikke modtager redaktionel produktionsstøtte, kunnet søge om støtte fra puljen. Det gælder bl.a. en række magasiner og ugeaviser. De medier, som modtager produktionsstøtte, kan søge i oktober.

I alt 223 medier havde søgt om støtte ved første deadline i juni. Her var Jysk Fynske Medier topscorer med ansøgning om støtte til 46 udgivelser, men mediehuset figurerer ikke på listen over støttemodtagere. Slots- og Kulturstyrelsen oplyste i slutningen af august til MediaWatch, at flere ansøgninger fortsat var ved at blive behandlet.

I alt er der afsat omkring 235 mio. kr. til hjælpepakken. Støtten gives for tabet i perioden 9. marts til 8. juli.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs