MediaWatch

Jysk Fynske Medier: Vi vil gerne være mindre afhængige af annoncer

En digital abonnementsmodel, der tjener penge, er den nye hellige gral for medierne, specielt efter corona. Men hvad kræver en sådan model - ud over en betalingsmur? Det har mediebureauet IUM og Jysk Fynske Medier begge dykket ned i.

Flere levende billeder i dækningen skal styrke produkt og abonnentssalg i Jysk Fynske Medier, siger digital chefredaktør Jørn K. Broch | Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Digitale abonnementer skal være en hjørnesten i avisernes økonomi, og afhængigheden af annoncer skal reduceres. Således har det lydt fra flere mediekoncerner i MediaWatch i 2020, herunder Berlingske og JP/Pol. Og det er nemt at se hvorfor.

Annoncer er yderst konjunkturfølsomme, som det senest er blevet tydeligt under coronakrisen. Derudover er det digitale annoncemarked mindre lukrativt end print, og det domineres af to amerikanske giganter, Facebook og Google, der fortsætter med at trække en større del af omsætningen og indtjeningen til sig.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs