MediaWatch

Chefredaktør stopper efter kritik for rascime-hykleri i USA

Mangeårig chefredaktør for det amerikanske madmagasin Bon Appétit har valgt at trække sig fra sin stilling, efter han i et blogindlæg bakkede op om protester mod rascisme - og efterfølgende blev kritiseret for hykleri.

Foto: Finn Frandsen

Adam Rapoport, der siden 2010 har været chefredaktør for amerikanske Bon Appétit, skrev i slutningen af maj et blogindlæg på mediet, hvor han tog afstand fra racisme og politivold i landet, der fik adskillige medarbejdere til at beskylde chefredaktøren for hykleri. Det har nu resulteret i, at Adam Rapoport forlader sin stilling, skriver adskillige medier, heriblandt BBC og The Guardian.

Kritikken af chefredaktøren blev antændt på grund af et 14 år gammelt billede, hvor han var malet brun i ansigtet - såkaldt "brownface", hvilket på linje med "blackface" i USA bliver anset som anstødeligt og uden forståelse for historikken omkring slaver og undertrykkelsen af sorte i landet.

Derudover har flere medarbejdere på Bon Appétit efterfølgende offentligt taget afstand fra chefredaktøren på sociale medier, hvor de har beskrevet, hvordan den interne kultur på madmagasinet har haft racistiske undertoner.

Nu er Adam Rapoport så trådt tilbage og skriver i en udtalelse på Instagram, at han vil "reflektere over mit arbejde med mig selv som menneske, og lade Bon Appétit nå hen til et bedre sted".

Bon Appétit bliver udgivet af den internationale magasinkoncern Condé Nast. Koncernen har i forbindelse med kritikken offentliggjort en udtalelse, hvor det lyder, at Condé Nast har en "zero tolerance" for diskrimination.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs