Jysk Fynske Medier varsler sparerunde efter coronakrisen

Op mod 100 stillinger skal ifølge tillidsrepræsentant nedlægges i Jyske Fynske Medier som en konsekvens af coronakrisen, der har forstærket presset på annonceomsætningen.
Foto: PR/Jysk Fynske Medier
Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier står over for en større sparerunde, der skal skære omkring 100 stilinger. Det skriver fagbladet Journalisten.

”Vi skal igennem en sparerunde, som skal afbøde virkningerne af coronakrisen. Vi har fået at vide, at besparelsen svarer til cirka 100 medarbejdere,” siger tillidsrepræsentant for journalisterne, Per Schultz-Knudsen, til Journalisten.

Ifølge tillidsmanden forventer ledelsen, at coronakrisen vil sætte permanent aftryk på annoncemarkedet og få Jysk Fynske Mediers annonceomsætning til at falde med 60 mio kr. årligt. Forhandlingerne om besparelserne på redaktionerne går i gang på fredag, mens afskedigelserne forventes gennemført i begyndelsen af juli.

Sparerunden kommer ikke uventet. Jysk Fynske Medier har tidligere meldt ud, at koncernen forventer et tab i år på godt 100 mio. kr. på grund af opbremsningen på annoncemarkedet. Udsigten fik medarbejderne i Jysk Fynske Medier til at indgå en aftale med ledelsen om en midlertidig lønnedgang i tre måneder frem til juli på 10 pct. til gengæld for jobsikkerhed i perioden.

Direktør: Vi er nødt til at reagere

Adm. direktør for Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, udtaler til Fyens.dk, at han sagtens kan forstå, at det kan være svært for medarbejderne at holde engagementet oppe med udsigt til endnu en afskedigelsesrunde i koncernen.

"Men jeg kan desværre ikke få corona og dens konsekvenser til at gå væk. Vi er nødt til at reagere," siger Jesper Rosener til avisen.

Jesper Rosener fortalte i april til MediaWatch, at det ville blive nødvendigt at finde besparelser i løbet af året. Det skyldes dels coronakrisen, dels at koncernen i forbindelse med en spareplan i 2019 besluttede at fastfryse lønudgifterne og derfor vil kompensere for den overenskomstmæssige lønstigning, der blev forhandlet igennem for journalisterne i fællesoverenskomsten i marts i år.

"Krisen er forhåbentlig blødt en lille smule op, når vi når til juli, og det er den elastik, vi har fået ved det tilbud, medarbejderne gav, at vi kan vente med at træffe beslutning om, hvilke tiltag der skal gøres," sagde Jesper Rosener, der samtidig understregede, at koncernen fortsat vil prioritere penge til udvikling af koncernen, som der er afsat 140 mio. kr. til over tre år frem til 2022.

Ifølge Fyens Stiftstidende har direktionen og ejerne af Jysk Fynske Medier afvist at tage af koncernens udviklingspulje for at nedbringe besparelserne.

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra ledelsen i Jysk Fynske Medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også