Danske Medier ønsker hjælpepakke til mediehuse

Der er behov for en særskilt hjælpepakke til danske medieselskaber, mener Danske Medier, som er de private mediers brancheorganisation.
En lang række medieaktører har meldt om faldende annonceomsætning som følge af coronakrisen, der har lagt en dæmper på samfundsøkonomien. Og det er netop annoncemarkedet, der er i centrum for Danske Mediers oplæg til en hjælpepakke.
Forslaget lyder, at medier, der oplever et fald i annonceindtægterne på over 20 pct. sammenholdt med samme periode sidste år, får kompensation for 80 pct. af de tabte annonceindtægter, som ligger ud over 20 pct. Danske Medier ønsker, at pakken løber fra 9. marts til 9. juni på linje med flere andre økonomiske hjælpepakker, som er blevet præsenteret de seneste uger.
"Denne krise kommer til at have vidtrækkende økonomiske konsekvenser for branchen, og det er desværre meget begrænset, hvad vi kan bruge de eksisterende krisepakker til. Derfor siger vi til regeringen, at det er nu, vi skal handle, hvis vi vil sikre, at også medierne klarer sig igennem den her krise," siger Jesper Rosener, formand for Danske Medier og adm. direktør for Jysk Fynske Medier, i en pressemeddelelse.
Danske Medier opfordrer desuden regeringen til, at de mennesker, som er nødvendige for at opretholde avisproduktion og -distribution såsom journalister, trykkere og bude, bliver undtaget, hvis der bliver indført yderligere begrænsninger af bevægelsesfriheden.