MediaWatch

"Jo mere fragmenteret et mediemarked er, jo lettere er det for techgiganterne at blive totalt dominante"

Digitalt annoncemarked 2020. Størrelse og volumen er afgørende, hvis medier skal klare sig i konkurrencen med globale techvirksomheder som Google og Facebook på annoncemarkedet. Det mener den norske mediekoncern Schibsteds annoncedirektør, som bakkes op af medieforsker.

Schibstedkoncernen ejer flere norske aviser som VG, Aftenposten og Bergens Tidende samt svenske Aftonbladet. | Foto: Schibsted/PR

I Norge er medielandskabet gennemsyret af en koncernkultur, hvor de tre store medieselskaber Schibsted, Amedia og Polaris råder over langt de fleste trykte aviser i landet. Dét er en væsentlig årsag til, at norske dagblade har en større digital annonceomsætning end de danske.

Sådan lyder vurderingen fra den norske medieforsker Jens Barland, som er lektor ved institut for kommunikation på Høyskolen Kristiania og tidligere adm. direktør på Stavanger Aftenblad.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Journalisthøjskolens rektor stopper

Trine Nielsen vil have mere tid til andre bestyrelsesopgaver, herunder sin nye formandspost for Det Danske Filminstitut, og træder derfor tilbage som rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Prorektor konstitueres på posten, og jagt på ny rektor indledes efter nytår.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs