Vi taler om første- og tredje-, men hvad blev der egentlig af andenpartsdata?

Digitalt annoncemarked 2020: Tredjepartscookies er på vej ud af den digitale annoncebutik, og førstepartsdata er spået en fremtid i førersædet, når det kommer til målretning af de digitale reklamer. Klemt mellem de to står de noget ukendte andenpartsdata. For ja, det eksisterer, men står også til udmanøvrering, vurderer fagfolk.

Foto: Ritzau Scanpix/Bax Lindhardt

Googles livtag med tredjepartsdata inden for de næste par år er de facto et dødsstød til cookies hos tredjeparter. Udviklingen er godt i gang med at sætte førstepartsdata i højsædet i et nyt, mere privatlivsorienteret annoncemarked.

Både techselskaber og mediehuse vil fokusere på at indsamle egne data om sine brugere, der kan bruges til at berige og målrette annoncer på egne domæner med den effekt, at de enkelte økosystemer formentlig vil lukke sig mere om sig selv, når trackingtoget, der med tredjepartsdata hidtil har fulgt i hælene på brugerne på nettet, nu bliver stoppet på internettets hovedveje.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement