Mediers boykot af Volbeat udløser løftet pegefinger fra Konkurrencestyrelsen
![Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11890502.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20170826-213606-pf-1920x1079we.jpg)
Ni medier, der i fællesskab boykottede en Volbeat-koncert i 2017 og i 2019, får en løftet pegefinger af Konkurrencestyrelsen. Det skriver Politiken.
Boykottet var et kollektivt modsvar fra medierne, i protest mod at Volbeat i flere tilfælde havde forskelsbehandlet og afvist at akkreditere bl.a. Ekstra Bladet til deres koncerter. Men det fælles fodslag fik i september Konkurrencestyrelsen til at gå ind i sagen, der nu lukkes igen med en indskærpelse til medierne om, at de ikke må afstemme, hvad de skriver og ikke skriver.
"Vi mener, at aviserne er i konkurrence med hinanden, og derfor må man ikke aftale indbyrdes, hvad man ikke vil konkurrere på. Vi vil også godt understrege, at hver enkelt medie selvfølgelig står fuldstændigt frit stillet i forhold til hver især at bestemme, om de vil anmelde eller ej," siger Søren Bo Rasmussen, der er kontorchef i Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.
De private mediers organisation Danske Medier har tidligere kritiseret, at Konkurrencestyrelsen blander sig i mediernes redaktionelle valg, og den kritik gentager organisationen i en reaktion på Konkurrencestyrelsens indskærpning.
"Danske Medier er uforstående over for KFST’s indskærpelse i en sag, der intet har at gøre med at begrænse konkurrencen på noget marked.Redaktionelle medier er underlagt medieansvarslovens regler, som klart fastslår, at det alene er redaktøren, der redigerer mediet – hverken udgiveren, annoncører eller myndigheder. Det er således hævet over enhver diskussion, at redaktøren bestemmer, hvad der skal bringes – eller ikke skal bringes – i mediet," skriver Danske Medier i en pressemeddelelse.
Relaterede artikler
Tidligere DJ-direktør bliver rådgiver
For abonnenter