MediaWatch

Debat: Handel med 13 ugeaviser åbner døre for både Sjællandske og JP/Politiken

Tirsdagens storhandel på ugeavismarkedet giver muligheder for både Sjællandske Medier og JP/Politikens Hus. Konsolideringen er både nødvendig og logisk – og vil blive efterfugt af flere, lyder analysen fra Gorm Flyvholm.

Foto: PR/North Media

DEBAT | Sjællandske Medier blev tirsdag rigere på ugeaviser – og på kort sigt formentlig også på indtjeningen.

De 13 nordsjællandske ugeaviser, som Sjællandske Medier nu overtager, har historisk set været kronjuvelen i Politikens Lokalaviser, der i lange perioder betalte eventyrerne i Sverige og Østjylland – og i sin tid også de gamle ugeaviser i Budstikken i Syd- og Sønderjylland, som i dag er solgt fra igen.

For Sjællandske Medier følger opgaven med at få optimeret investeringen, der med ét får skabt sammenhæng mellem husets ugeaviser, dagblad og digitale positioner i Nordsjælland, hvor Sjællandske Medier har Frederiksborg Amts Avis.

Det regionale mediehus kan samtidig bruge lejligheden til at få taget alle de fusionssynergier ud, som man hidtil ikke er kommet i mål med. Det er en uhyggelig kritisk masse i omkostninger og processer, man nu sidder på. Jeg er sikker på, at købet vil betyde en række store forandringer i både "go-to-market"-strategien og i forhold til at få skåret organisationen til. Ledelsen har en enestående mulighed for at udvikle butikken.

Ingen vej udenom

Politikens Lokalaviser har bevist med deres mediecenter-tankegang, at lønsom drift af lokalaviser er en ligning bestående af relevant indhold, en stærk salgsorganisation og et stift fokus på omkostninger – et opgør med tanken om, at en god ugeavis nødvendigvis skal have et lokalkontor i hvert eneste udgivelsesområde.

Den tankegang er sikkert med i Sjællandske Mediers værksted i Ringsted. Nu skal der tænkes stordrift, og med 49 ugeaviser plus dagblade, digitale platforme, radio og andet i porteføljen er der gode muligheder for, at Sjællandske Medier kan tage næste skridt. Specielt hvis de gamle ejerstrukturer bag den sammensatte virksomheder kan enes om at gøre op med historien, og hvordan virksomhedens strukturer skal se ud. Så kan ledelsen med adm. direktør Jens Nicolaisen i spidsen skabe en umådelig stærk spiller.

Og der er ingen vej udenom. Med et annoncemarked, der bakker, skal der effektiviseres hele vejen rundt. Og det vil blive gjort – for at sikre indtjening og skabe fundamentet for morgendagens mediehus.

Vil være nummer 1 i Østjylland

Tirsdagens udmelding fra JP/Politikens Hus var som sådan ikke overraskende set i lyset af selskabets beslutning om at afhænde sine ugeaviser i Sydsverige. Hvis der ikke kan skabes et stærkt fremadrettet økonomisk, strategisk og geografisk fit, så er der ikke grund til at beholde en portefølje af aviser, der ikke nødvendigvis ligger i Politikens kerneland.

Med salget af ugeaviserne har JP/Politikens Hus mulighed for at kopiere Sydsvenska Dagbladet, som de for nylig blev medejere af, da koncernen indskød porteføljen af ugeaviser mod en aktiepost i HD-Sydsvenskan. Modellen med at eje et regionalt dagblad har virket andre steder, specielt hvis organisationerne er integreret og arbejder sammen.

I Aarhus og Østjylland integreres de tilbagevendende ugeaviser i Politikens Lokalaviser nu under Jyllands-Posten, og dermed kan man kommercielt sætte sig tungere på den lokale værdikæde, når man kan bundle dagbladet med lokalsektionen JP Aarhus, ugeavisen Århus Onsdag,og de øvrige ugeaviser lige omkring Aarhus samt digitale udgivelser. Det vil kunne skabe en slagkraftig og indtjeningsmæssigt interessant salgsmaskine.

Slaget fortsætter

Det har hidtil ikke været kutyme, at de to organisationer, Politikens Lokalaviser og dagbladet Jyllands-Posten, arbejder tæt sammen, men nu skal man have alle synergier ud for at forsvare og udvikle markedspositionen i landets næststørste by. Det er vel også et signal om til Jysk Fynske Medier, som er til stede med Århus Stiftstidende, om, at man vil være nummer 1 i Aarhus entydigt.

Både Politikens Lokalaviser og Sjællandske Medier får altså et udbytte, men det strategisk mest interessante er, hvad Jyllands-Posten kan få ud af, at de kan fokusere 100 pct. på Østjylland. Hvor meget vil det ændre?

For Sjællandske Medier er det adgangen til et meget interessant område i Nordsjælland, hvor selskabet nu kan få mere ud af tilstedeværelsen med Frederiksborg Amts Avis.

Endelig bliver det interessant at følge udviklingen på resten af markedet. Der er stadig flere konsolideringsmuligheder på Sjælland og i Jylland. Hvordan slaget ender, bliver vi klogere på i den kommende periode. For hvad med resten af Sjælland og Lolland-Falster? Skal Jysk Fynske Medier have en bid af Østdanmark? At der kommer til at ske mere på sigt, tror jeg er givet. Det er både nødvendigt og logisk.

JP/Politiken vil have større slagkraft over for annoncører med samling af østjyske aviser

Sjællandske Medier dækker nordsjællandsk flanke af med storhandel

Politikens Lokalaviser trækker sig fra Sjælland: Sælger 13 ugeaviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere