MediaWatch

Politiken om klima-satsning: "Her er der virkelig hul igennem"

Politiken vil være landets førende klimaavis og på de indre linjer tages flere klimavenlige initiativer. Læserresponsen overgår andre tiltag ifølge chefredaktør Christian Jensen, der håber på at få nye læsere, men afviser, at klima-fokus er et kommercielt træk.

"Vi har sat os det mål at reducere miljøbelastningen i alle led i produktionen af den trykte avis," siger ansv. chefredaktør Christian Jensen om de interne tiltag i avisens klimafokus. | Foto: Jens Dresling/ Ritzau Scanpix

Ingen indenrigsflyvninger medmindre det er bydende nødvendigt.

Sådan lød meldingen i januar til medarbejderne, da Politiken gik ind i fase to i avisen grønne omstilling. En omstilling, der tog sine første spæde skridt tilbage i efteråret:

”Vi meldte ud, at vi vil være landets førende klimaavis ved både at opprioritere klimastof og samtidig tage en række aktivistiske skridt i forbindelse med omstillingen,” siger Politikens chefredaktør, Christian Jensen, og uddyber:

”Politiken er en avis, der altid har skrevet om miljø og klima. De seneste år er klimaudfordringen blevet stadig mere presserende, og derfor meldte vi ud, at vi løfter vores klimadækning til et nyt niveau. Med de klimamål, som både FNs og vores egen regering har lagt frem, står det klart, at det er et område, alle er nødt til at sætte ind på med største alvor,” siger han.

Hvad gør Politiken selv?

Portrætter af klimafamilier og klimaberegnere, der målte læsernes eget forbrug og udslip, var blandt andet at finde i efterårets klimadækning i Politiken, der også fulgte klimatopmødet i Polen COP24 tæt. Her pegede den løftede pegefinger snarere ud end tilbage på avisen selv, der fra flere læsere fik spørgsmålet: ”Hvad gør I selv?”  

”Vi har også et ansvar, og det tager vi ved at påpege, at vi kun rejser med indenrigsfly, hvis det er bydende nødvendigt, og ellers klimakompenserer ved flyrejser til udlandet. Det er nogle konkrete initiativer, vi tager, fordi vi alle skal bidrage til at få reduceret CO2-udledningen,” siger Christian Jensen, der også nævner, at Politiken undersøger muligheder for elbiler til avisens fotografer.

Jeres omstilling lyder meget idealistisk, men ligger der slet ingen kommercielle interesser bag?

”Nej, det er udelukkende en redaktionel prioritering. Vi har valgt at være landets førende klimaavis, fordi vi mener, at det ikke bare er en af landets, men verdens vigtigste udfordringer i øjeblikket og så langt øjet rækker.”

Hvor holistisk forholder I jer til bæredygtighed? Altså er Politiken også opsat på at vælge særligt grønne trykkerier og spare på elforbruget?

”Vi har sat os det mål at reducere miljøbelastningen i alle led i produktionen af den trykte avis. Vi udgiver i dag avisen på certificeret og klimavenligt genbrugspapir, og vores papirforbrug efterlader samlet set et positivt CO2-regnskab, fordi der genplantes flere træer end papirfremstillingen fælder.”

Har Politiken oplevet læserfremgang efter den grønne omstilling?

”Jeg håber da, at vi får nye læsere på baggrund af den grønne omstilling. Jeg vil sige, at vi ikke har oplevet lignende redaktionelle tiltag, der har affødt flere læserhenvendelser. Lysten til at løfte klimaet er kolossal, ikke kun blandt vores læsere, men også blandt landets borgere generelt. Vi har lavet et klimanyhedsbrev og adskillige klimaarrangementer, som der er meget stor interesse for,” siger Christian Jensen, der tillige glæder sig over det store engagement:

"Som medie skal man virkelig være opmærksom på, hvad der rører sig, og her er der virkelig hul igennem. Jeg vidste godt, at engagementet var der, men at det var så stort, overraskede mig alligevel."

Christian Jensen pointerer, at omstillingen er vedvarende for Politiken, der fremover vil arbejde videre med flere grønne initiativer:

”Mere konkret kommer vi til at have et klart fokus på klima i forbindelse med det kommende folketingsvalg.”

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs